"Twaalf procent MMORPG spelers verslaafd"

Richard (Richardfun)
MMORPG's zijn razend populair, en dan met name World of Warcraft en Guild Wars. Dat deze games een groot succes zijn is al lang geen geheim meer, maar de keerzijde van de medaille word minder vaak besproken. De International Gaming Research Unit van de Nottingham Trent University in Groot-Brittannië heeft een onderzoek gedaan naar de verslavende factor van dit soort games. Uit dit onderzoek bleek dat 12% van de spelers tenminste drie symptomen vertoont die door de WHO (World Health Organization) worden geclassificeerd als een indicatie van verslaving.

A Nottingham Trent research study of 7,000 online gamers showed that 12 percent exhibit at least three of the diagnostic criteria of addiction as outlined by the World Health Organisation. These include: craving, withdrawal symptoms, loss of control, and neglect of other activities.

Het probleem volgens Mark Griffiths is dat dit soort games geen einde kennen. Er is niet een laatste eindbaas die je kunt verslaan, waarna je voldaan en tevreden de computer uit kunt zetten. Griffiths zou echter geen man van de wetenschap zijn als hij niet beide kanten van de zaak zou behandelen. Hij noemde namelijk ook dat er een hoop positieve effecten kunnen voortvloeien uit het spelen van games. Zo kan het verbeteringen in het reactievermogen en hand-oog coordinatie bewerkstelligen. Daarnaast zijn games volgens Griffiths ook een zeer handig hulpmiddel voor mensen die een vorm van pijnlijke behandeling ondergaan. Hierbij kun je denken aan chemotherapie of zware fysiotherapie. Voor deze mensen kunnen games als een afleiding fungeren.