Omzet videogames in 2011 naar $44 miljard dollar

Steven (Steeven)
Uit onderzoek van DFC Intelligence blijkt dat de wereldwijde videogameindustrie qua omzet zal stijgen van $29 miljard dollar in 2005 naar $44 miljard dollar in 2011. Onder het begrip 'videogameindustrie' wordt dan alles meegerekend in de categorie hardware, software, PC, consoles en handhelds.

Waar het onderzoeksbureau nog vraagtekens bij zet is welke next-gen console het meest succesvol zal worden. Volgens George Chronis van DFC is er zoveel veranderd dat het simpelweg niet te voorspellen valt:

"[...]
“The video game business is changing in major ways. Sony and Nintendo are shaking up the industry with new business models. These are uncertain times where neither conventional wisdom nor historical data necessarily predict who the winners and losers will be during the next three-to-five years,” says George Chronis, author of the DFC report Video Games at the Crossroads: Sony, Microsoft, Nintendo and the Battle for the Console Market.
[...]"


David Cole, ook van DFC, geeft meer toelichting. Volgens hem zal het zeker twee tot drie jaar zal duren voor er een 'winnaar' aangewezen kan worden in de console-oorlog. Tevens denkt hij niet dat de PS3, Wii of 360 ooit de marktdominantie van de PlayStation 2 zal evenaren:
"[...]
Cole also points out that while any of the systems could be the market leader, none of the new systems is likely to have the market dominance the PlayStation 2 saw. “At its peak PlayStation 2 software alone accounted for about 30% of worldwide interactive entertainment revenue. By 2011 we forecast that all console software combined will only account for about a third of worldwide sales,” says Cole. With multiple console platforms, a growing portable market and online game market, Cole argues that platform diversity is the key to success.
[...]"