Ledonne: "Why I made the Columbine game"

Danny "Columbin" Ledonne, maker van een controversieel spel gebaseerd op het drama op de Columbine High School, zegt dat videogames te weinig gebruikt worden om controversiële onderwerpen aan te snijden.

Super Columbine Massacre RPG! is gemaakt om meerdere redenen, maar hoofdzakelijk omdat ik altijd al een game heb willen maken, en dan wel een game die er toe doet. De titel van het spel is bewust gekozen en verwijst naar titels als Super Mario RPG. Naar het drama zelf werd vaak verwezen onder de naam Columbine Massacre. Door 'Super' ervoor te plakken en 'RPG!' erachter kreeg je een titel die het meest verwees naar hoe gametitels tot stand kwamen begin jaren negentig, het tijdsvak waaraan het spel zijn karakter ontleent.

Of ik denk dat het maken van het spel gerechtvaardigd is? Dit komt van mijn standpunt wat gegeven is op columbinegame.com: "Het eindresultaat dat momenteel over het internet zwerft van de ene mirror naar de andere, via persoonlijke filetransfers op instant messengers en peer-to-peer programma's, is een game die ongeveer al met iedere hyperbool uit de Engelse taal bekritiseerd is. De maker, die al meer dan een jaar bekend staat onder de alias 'Columbin' is al omschreven als genie, een ziekelijk mens, een echte filosoof en zelf als de Antichrist. Het succes van het spel zit hem niet in de technische verwezelijking of de spannende gameplay maar in de provocatieve polarisatie die het uitlokt bij het publiek."

Mensen hebben films gemaakt omtrent het Columbine incident en zelfs Oscars en filmfestival prijzen gewonnen [Denk aan Bowling for Columbine van Michael Moore -red.]. Dit heeft duidelijk grotendeels te maken met het gekozen medium en niet alleen de inhoud. Ik denk dat een videospel een unieke, interactieve manier is om je in het onderwerp te verdiepen in tegenstelling tot films en boeken. Onze cultuur bekijkt videogames niet als een academisch, geleerd of artistiek gebied maar als een onschadelijk speeltje. Ik denk dat Super Columbine Massacre RPG! deze opinie uitdaagt.

Ieder medium dat naar volwassenheid streeft kent zijn tegenstanders. Ik denk dat er een grote hoeveelheid meningen is over deze kwestie en dat er zeker ruimte is voor kritiek op videogames - inclusief de mijne. Ik denk, echter, dat videogames maar een hele kleine bron van bezorgdheid is vergeleken met de hoeveelheid geweld die echte mensen overkomt. Konden naties die in oorlog zijn hun meningsverschillen maar rechtzetten met Mortal Kombat in plaats van met bommen.

Ik denk dat de controversie omtrent de gamesindustrie een resultaat is van de onnauwkeurige veronderstelling dat alleen kinderen videogames spelen en dat daarom alles in de gameswereld op een PG-gekeurd niveau moet blijven. De markt toont voortdurend aan dat gewelddadige of provocatieve games (van Doom tot Grand Theft Auto) goed verkopen. En uiteraard bepaalt de markt voor een groot deel de keuzes die gemaakt worden in de industrie.




NB. Deze mening is dus van de onwikkelaar van het spel en kwestie en draagt geenszins de opinie van FOK! uit.