Miyamoto vond Wii ook niks

Jaap (dikkedorus)
Volgens een interview met CNN blijkt dat zelfs de grote Shigeru Miyamoto niet blij was met de nieuwe naam voor Nintendo's laatste console.

Miyamoto, de man die Mario, Donkey Kong en Zelda ontwierp, had zo zijn twijfels. Intussen is hij er nu wel een fervent voorstander van geworden. Maar hij vond, net zoals vele met hem, de naam Revolution ook een prachtnaam voor het nieuwe speeltje.

Nintendo heeft de naam veranderd omdat ze de codenaam Revolution een beetje afschrikwekkend vonden voor non-gamers. Wii heeft volgens Nintendo een iets vriendelijkere naam.

"When we first thought about it, myself and others felt that the name Revolution was very appropriate to what we were doing, [...] but [Revolution] is a name that was almost threatening to non-gamers. It wasn't acceptable. So we thought this was more friendly and inviting."
Miyamoto had natuurlijk genoeg tijd om gewend te raken aan de nieuwe titel, volgens Shigeru was de naam al zes maanden bekend voordat Nintendo ermee naar buiten kwam.

Tegenwoordig wordt de naam nog steeds een beetje vreemd gevonden door de meeste gamers, maar beginnen ze zich nu meer te richten op de mogelijkheden (en de prijs) van het apparaat. Vooral nadat Nintendo op de E3 zijn kunstjes had laten zien is de discussie pas goed losgebarsten.
Veel E3-gangers moesten meer dan drie uur in de rij staan om op de Wii te mogen spelen, maar geklaagd werd er niet veel; iedereen wilde wel even de magische controller in de handen hebben.

Sony verraste iedereen door op de E3 opeens een bewegingsgevoelige controller aan te kondigen voor de nieuwe PS3. Veel gamers waren verrast, maar Miyamoto is er redelijk koeltjes onder.

"That always seems to happen and we kind of expected it. It reinforces for us that we've been on the right path all along," he said. "We've gotten used to others copying what we do – and we're having a lot of fun with it. [...] On the flipside, I suppose they must be worried about any other functionality we may announce."
Ook maakte Sony bekend dat de de PS3 500 of 600 dollar zal gaan kosten. Van deze prijzen moest zelfs Shigeru even slikken.
"I knew before [they announced the price] that it was going to be expensive [...] Even then, it was a bit of a shock. But I think it's clear that they don't want to lose a lot of money per unit.i]"
Er zit nog een probleem in de lucht voor Nintendo; de DS had te kampen met leveringsproblemen om dat de vraag naar het handheld apparaatje ongekend hoog was. Miyamoto is een beetje bezorgd.
"[i]I think one challenge we might face is similar to the one we are facing with the DS in Japan, [...] We will have to work to make sure that doesn't happen."
Hoewel iedereen lyrisch was over de inventieve gameplay van de Wii, waren er veel die opmerkten dat de graphics gedateerd waren. Er was bijna geen verschil te zien tussen de GameCube graphics en de grafische mogelijkheden van de Wii.
Hoewel de controller mensen zal aanspreken, werd er aan Miyamoto gevraagd of hij bang was dat ze minder zullen verkopen door de achterstand met de PS3 en XBox graphics.
"I think there's more than one way to get the attention of consumers," he said. "Obviously, graphics are what the other two companies are doing. I think what we'll do for Wii is show people open interaction. ... We're designing a system that's relevant to everyone in the house. Our hope is that Wii will be something different."


Of Nintendo de juiste keuze heeft gemaakt, zullen we zien zodra de Wii eind dit jaar de winkels in zal vliegen.