The Silent War laat van zich horen

David (Delraich)
Ontwikkelaar heeft nieuwe info en screenshots vrijgegeven van hun shooter Alliance: The Silent War. Voor een ontwikkelaar met 8 werknemers klinken de features nogal ambitieus. De game moet namelijk 80 jaar oorlogsvoering bevatten en jij, als gewone soldaat, zal alle grote conflicten van de vorige eeuw meemaken. Natuurlijk gaat dit gepaard met een flinke hoeveelheid wapens: ruim 200. Dit is, voor zover ik weet, de grootste hoeveelheid wapens in een shooter ooit. Dat de wapens niet alleen qua uiterlijk verschillen blijkt uit het feit dat de game ook een soort van wapenencyclopedie is. Voor elk van de wapens kan je alle specificaties, zoals kaliber, land van origine, rate of fire, vinden in de zogenaamde War Studio die bij de game zit.

Silent War richt zich zowel op singleplayer als op multiplayer. Volgens de developers moet de verdeling ongeveer 50/50 zijn. In de singeplayer doorloop je dus alle grote conflicten beginnend in de Russische loopgraven uit WOI. De multiplayer wordt redelijk standaard, behalve dan het feit dat je de beschikking hebt over een eeuw aan wapens. Dit moet coole "what if" scenario's opleveren als: hoe lang houden Franse WOI soldaten het uit tegen een groepje Seals?

De plaatjes beloven veel goeds. De game maakt gebruikt van een zelf gemaakte engine: The Alliance Engine. De makers noemen het zelf de meest fotorealistische engine ooit. Of dit ook waar is valt te betwisten, maar screens zien er goed uit en de engine moet real time dynamische lichteffecten ondersteunen.

Windward zoekt op het moment nog een uitgever voor deze titel, maar het lijkt mij eerlijk gezegd sterk dat deze game zonder uitgever komt te zitten. Volgens de planning moet Alliance: The Silent War ergens begin 2007 klaar zijn. Tot die tijd kan je terecht op de site.