Ontwikkeling Xbox-game twee maal zo duur als PS2-game

Jeroen (washandje)
De Computer Entertainment Supplier's Association, ofwel CESA, een Japans instituut voor age-ratings en marktonderzoek, heeft onderzoek gedaan naar de kosten van het maken van een game voor verschillende consoles. Hieruit is gebleken dat het ontwikkelen van een Xbox-game gemiddeld twee keer zo duur is als het ontwikkelen van een PS2-game. Volgens analisten ligt dit aan de technische superioriteit van de console. De ontwikkeling van een GameCube-game kost gemiddeld nog iets minder dan voor de PS2. Aan het onderzoek deden 28 developers mee, alle games die zijn onderzocht kwamen uit het jaar 2004.

Andere opvallende resultaten uit het onderzoek zijn dat de ontwikkeling van een PSP-game even duur is als die van een GameCube-game en dat de ontwikkeling van een DS-game gemiddeld goedkoper is dan het ontwikkelen van een GBA-game.

De vraag is nu natuurlijk hoe de verhoudingen zullen liggen in de volgende generatie consoles. Van de Xbox 360 is al bekend dat de ontwikkeling een flink stuk duurder zal zijn dan van de oude Xbox, en ook de kosten voor het ontwikkelen van een PS3-game zullen een stuk hoger liggen dan voor de PS2. De vraag is natuurlijk hoe Nintendo hiermee om zal gaan. Wellicht zullen zij voordeel kunnen halen uit lage ontwikkelingskosten voor hun console. Hieronder een overzichtje van de kosten per game per console.

ConsoleGemiddelde kosten per gameAantal games onderzocht
Xbox€ 1.400.000,-13
Playstation 2€ 705.000,-194
GameCube€ 661.000,-11
Playstation Portable€ 661.000,-6
Playstation€ 588.000,-1
Game Boy Advance€ 389.000,-47
Nintendo DS€ 271.000,-3
Dreamcast€ 183.000,-2