Gamers zien objecten sneller dan non-gamers

Steven (Steeven)
Gamers mogen dan veel op de bank of in een stoel zitten, maar als ze spullen moeten zoeken zijn die vaak sneller gevonden dan mensen die niet gamen, zo blijkt uit een studie. Gamers kunnen de omgeving sneller en preciezer 'scannen'.

Uit experimenten met studenten die of hardcore gamers waren, of mensen die zelden een spelletje spelen, blijkt dat de hardcore gamers veel sneller bepaalde objecten op een scherm konden vinden dan de non-gamers. Het scherm waar de test mee werd gehouden was gevuld met objecten om de test extra moeilijk te maken.

De uitslag van de test, die tevens geplaatst is in het tijdschrift Acta Psychologica, betekent dus dat de visuele verwerking van de omgeving veel sneller opgenomen wordt door gamers. De hersenen van een gamer zouden geen speciale strategie ontwikkeld hebben voor dit voordeel ten opzichte van non-gamers, maar de hersenen werken gewoon sneller.

Dit bleek ook uit de test, want toen de studenten hun sleutels moesten zoeken, zochten zowel de gamers als de non-gamers eerst op de vaste plekken. Opvallend genoeg waren het vooral ook dezelfde plekken waar men zocht, maar gamers waren gewoon sneller met het vinden van hun sleutels.

Of gamers daadwerkelijk baat hebben bij dit voordeel is onzeker. De gamers zijn namelijk ongeveer 100 milliseconden sneller dan non-gamers. Doch werd niet uitgesloten dat het opnemingsvermogen van een gamer wel eens het verschil zou kunnen maken bij bijvoorbeeld een auto-ongeluk, door op het laatste moment nog uit te wijken. Dat betekent echter weer niet dat mensen massaal videogames moeten spelen om hun autorijvaardigheden drastisch te verbeteren. De 100 milliseconden voorsprong op non-gamers kan namelijk jaren in beslag nemen om te kweken. Volgens het onderzoek speelden de meeste gamers gemiddeld ongeveer zes keer per week en twee uur per dag.

Videogames worden vaak bekritiseerd om de mogelijk slechte invloed ervan op mensen, met name door de zeer gewelddadige spellen. Maar deze studie kiest geen kant voor de goede of slechte invloed van videogames op mensen. Het onderzoek suggereert alleen dat gamen een aparte expertise is.

Het doel van het onderzoek is om te zien of het spelen van videogames veel voordeel biedt in visuele verwerking, aandacht en beweging. Deze factoren kunnen bijdragen aan een rehabilitatie van de hersenen, na bijvoorbeeld een beroerte of voor mensen die lijden aan dementie.