Minderheden kopen meer games

Astrid (lizardtattoo)
Volgens een marktonderzoek onder 18.000 Amerikanen door Phoenix Marketing International geven etnische minderheden gemiddeld twee keer zoveel uit aan games als westerlingen ('het Kaukasische ras' ). David Pluchino, Senior Research Manager bij Phoenix legt uit: "de resultaten suggereren dat gamers gemiddeld zo'n 34 dollar per maand uitgeven aan gamessoftware, -hardware en -accessoires." Mensen met een Aziatische achtergrond geven het meest uit, westerlingen het minst.

In het onderzoek werd ook gevraagd naar het favoriete genre. De top drie bestond uit 1) Action/Adventure 2) Arcade en 3) Racing. Toch blijken gamers die het liefst shooters spelen het meest uit te geven per maand, namelijk zo'n vijftig dollar. Liefhebbers van Real-time Strategy en Sportgames volgen op korte afstand.

Tenslotte werd gevraagd naar de interesse in de nieuwe Sony handheld, de PSP. Een kwart van de ondervraagde gamers zijn van plan er in de nabije toekomst één te kopen. Opvallend genoeg zei ook één op de twintig respondenten die momenteel niet gamen dat ze dat van plan zijn. Onder Aziaten en Amerikanen van Afrikaanse komaf was het percentage dat reeds een PSP gekocht had het grootst. Mensen met een Kaukasische achtergrond waren zowel in de minderheid onder degenen die al een PSP hebben, als minder geneigd er een aan te gaan schaffen. Onder liefhebbers van sportgames was het percentage PSP-bezitters het grootst (wat natuurlijk niet verwonderlijk is gezien de beschikbare games).

Of deze resultaten ook van toepassing zijn op de Europese markt is niet bekend.