Eerste MOD-chip voor GameCube opgedoken

Dirk (Vagere_Hein)
Tweakers.net meldt dat de eerste mod-chip voor de GameCube opgedoken is. Het on board flashgeheugen behorend bij de chip stelt gebruikers in staat om zelfgemaakte applicaties, zogenaamde boot loaders of nieuwe BIOS'en te laden. Met de MOD-chip en de bijgeleverde parallelle poort en FFC-kabel zullen gebruikers dus in staat zijn om vanuit de GameCube nieuwe apparaten en PC-poorten aan te spreken, zodat nieuwe code direct in het flashgeheugen geladen kan worden. Dit heeft weer als voordeel dat de GameCube direct opgestart kan worden in een 'vrije' modus, waarbij andere informatiedragers dan de DVD-disks meteen oproepbaar zijn. Vanwege het toegenomen gebruikersgemak betekent dit dat bijvoorbeeld de linux-scene de kans heeft om flink te groeien. Voorheen was het namelijk alleen mogelijk om Linux op je GameCube te draaien door gebruik te maken van een exploit binnen Phantasy Star Online en door vervolgens de nieuwe code via de breedbandadapter en een PC in te laden.

In hoeverre deze modchip de ontwikkeling van het afspelen van illegale games faciliteert is onbekend maar het lijkt onwaarschijnlijk dat dit nu veel makkelijker wordt dan voorheen al mogelijk was. De DVD-speler van de GameCube is namelijk van een speciaal formaat, waardoor het laden van illegaal gekopieerde games nog steeds via een ander medium in combinatie met de nieuwe parallelle poort zal moeten geschieden.