MC2-Microïds stuurt personeel tijdelijk naar huis

Astrid (lizardtattoo)
Vorig jaar kwam de Franse developer Microïds, bekend van de beide Syberia-games, Amerzone, en Post Mortem, in financiële problemen. Door het samengaan met MC2 en het aanstellen van een nieuw management-team leken die problemen over. Vandaag is echter bekend geworden dat MC2-Microïds afgelopen vrijdag een groot deel van haar personeel tijdelijk heeft ontslagen.

"Hoewel dit een moeilijke beslissing voor ons was, was het noodzakelijk om ervoor te zorgen dat Microïds door kan gaan met het maken van kwalitatief hoogwaardige games, en dat al onze trouwe en getalenteerde werknemers kunnen blijven werken aan de grafisch adembenemende games waar we bekend om staan. We werken er hard aan onze groep weer snel binnen te halen," zei Emmanuel Olivier, directeur van MC2-Microïds.

Volgens Nathalie Bergeron, Senior Consultant van High Road Communications, dat de public relations voor MC2-Microïds verzorgt heeft het ontslag geen gevolgen voor het in ontwikkeling zijnde spel Still Life. "Volgens de directie is het personeel tijdelijk ontslagen. Het management wil de activiteiten herstructureren en het productieproces evalueren. Zoals je wel zult weten gaan de ontwikkelingen in de industrie razendsnel; productie-cycli veranderen snel en de idee-fase duurt langer. Dat heeft invloed op de personele bezetting, omdat terwijl het core team de eerste stappen van de creatie van een nieuw spel doorlopen de andere teamleden "niets" om handen hebben omdat hun expertise pas later in het proces nodig is. Dat geeft een enorme financiële druk op kleinere studio's. Werknemers zullen geleidelijk weer aangenomen worden vanaf januari. Deze situatie gaat niet ten koste van de ontwikkeling van Still Life, dat lekker opschiet en nog steeds gepland staat voor lente 2005."