Medische keuring op de schop

Lisette (E-Lise)

Keuringsartsen bepalen nog steeds zonder gedegen onderzoek of 70-plussers in staat zijn een auto te besturen. Het verkeer is in de loop der jaren veel drukker geworden, maar de criteria van medische keuringen zijn door de jaren heen niet aangepast. De Utrechtse keuringsarts Henk Nijboer pleit er voor de keuringen aan te scherpen.
Nijboer: 'Nu nog doen we vanachter een onderzoekstafeltje zonder grondig medisch onderzoek een uitspraak over de rijvaardigheid. Alleen geselecteerde gevallen worden medisch onderzocht, terwijl de criteria daarvoor erg vaag zijn. Soms sturen we iemand onnodig naar zo’n extra onderzoek, maar nog veel erger: soms sturen we iemand die het wel nodig heeft, niet door.'

Nederland telt momenteel ongeveer één miljoen 70-plussers die zich elke vijf jaar medisch dienen te laten testen op hun vermogen een auto te besturen. Onder hen zijn er ongeveer tienduizend 90-plussers. Volgens bijzonder hoogleraar verkeersgeneeskunde Wiebe Brouwer zijn oudere bestuurders onhandiger in het bedienen van hun auto. Hoogleraar Brouwer van de Universiteit Groningen doet samen met Nijboer onderzoek naar de keuringsmethodes. Zij leggen de uitslag van de huidige medische keuring naast de uitslag van de test in een rijsimulator. 'Een rijtest hoort nu eigenlijk al deel uit te maken van de keuring,' vindt Nijboer.

Ouderbond ANBO vindt een strengere keuring van oudere automobilisten niet nodig. 'Cijfers wijzen niet uit dat ze meer ongelukken maken. Het is bovendien raar dat je zomaar vijftig jaar mag rondrijden en dan opeens zonder aanwijsbare reden medisch moet worden getest,' zegt woordvoerder Frank van der Aa.

Van der Aa is voorstander van regelmatige medische keuringen voor alle automobilisten, bij voorkeur eens in de tien jaar. Volgens het Centraal bureau Rijvaardigheid (CBR) is dat onhaalbaar. 'Er zijn meer dan tien miljoen mensen met een rijbewijs. Dan moeten we elk jaar een miljoen mensen laten testen.'