Reclame Code Commissie: kipcampagne is misleidend

Redactie

De Reclame Code Commissie noemt de reclamecampagne 'Kip, het meest veelzijdige stukje vlees' onjuist. De commissie zegt dat in een onderdeel van de campagne ten onrechte wordt gesteld dat al het kippenvlees dat in Nederland wordt verkocht honderd procent in orde is.

Onderdeel van de bekende campagne was een poster met de zin 'al het kippenvlees dat in ons land wordt verkocht is 100% OK'. De stichting Wakker Dier, die de slogan misleidend en in strijd met de goede smaak en zeden noemde, diende een klacht in bij de Reclame Code Commissie. Die oordeelt nu dat de zinsnede 'te absoluut en derhalve onjuist' is.

Jaarlijks lopen 700 duizend Nederlanders een voedselinfectie op, besmet kippenvlees zou de grootste boosdoener zijn. "Kip is de grootste veroorzaker van diarree en er sterven jaarlijks dertig mensen aan salmonella. Als je dat honderd procent oké noemt, kakel je als een kip zonder kop", zegt een woordvoerder van Wakker Dier.

Wakker Dier noemt het oordeel van de Reclame Code Commissie 'een klap in het gezicht van de Europese Unie'. De kipcampagne wordt voor de helft, zo'n drie miljoen euro, gefinancierd door de Europese Commissie. De dierenrechtenorganisatie diende deze zomer een klacht in bij de minister van Landbouw en bij de EU. Die lieten in reactie op de klacht weten dat de kipcampagne 'objectieve en volledige informatie' verstrekt over voedselveiligheid en dierenwelzijn.

Medefinancier van de campagne Productschap Pluimvee en Eieren (PPE) is niet tevreden met de uitspraak, maar gaat niet in beroep omdat de bewering dat alle kip oké is niet meer wordt gebruikt. "Het gaat om een klein zinnetje in een grote campagne", zegt een woordvoerder van het PPE.

Stichting Wakker Dier richt de pijlen al langer op de kipcampagne. Deze zomer startte de stichting de tegencampagne 'Kip, het meest mishandelde stukje vlees', een variant op de al ruim twintig jaar bekende slogan.