Ombudsman wil snelle oplossing problemen CAK

Redactie

Er moet een snelle oplossing komen voor de problemen bij het Centraal Administratie Kantoor Bijzondere Zorgkosten (CAK). Ouderen, gehandicapten en langdurig zieken worden daarvan de dupe. Dat zegt Nationale ombudsman Alex Brenninkmeijer zaterdag. Hij heeft het CAK dringend opgeroepen met een plan van aanpak te komen.

Ouderen, gehandicapten en langdurig zieken krijgen volgens de ombudsman onder meer onduidelijke of onterechte facturen. Verder is het CAK telefonisch slecht bereikbaar en krijgen mensen geen antwoord op schriftelijke vragen of op bezwaarschriften.

Het CAK is sinds 2007 verantwoordelijk voor het innen van eigen bijdragen voor zorg buitenshuis. De problemen bij de organisatie spelen vooral sinds november van dat jaar. Toen informeerde het CAK over veranderingen in de berekening van de eigen bijdrage. Honderdduizenden kregen een nieuwe rekening en er kwam een stroom van klachten bij de ombudsman op gang.

Volgens de ombudsman heeft het CAK al meerdere keren aangegeven de problemen aan te zullen pakken, maar dat is vooralsnog niet gebeurd. Dat komt volgens Brenninkmeijer onder meer door ingewikkelde wetgeving die ook voortdurend vanwege politieke wensen verandert.