Beller 0900-nummer krijgt maximale kosten te horen
Als de beller van een 0900-nummer alleen hoort hoeveel hij per minuut betaalt en vervolgens uren in de wacht wordt gezet, kan hij alsnog veel geld kwijt zijn. Heemskerk wil met de nieuwe maatregel de wachttijden binnen de perken houden.
Bedrijven mogen zelf weten hoeveel de klant maximaal aan een gesprek kwijt is. Maar omdat de klant meteen te horen krijgt hoeveel het gesprek kan kosten, worden bedrijven volgens het ministerie gemotiveerd om met een acceptabel bedrag te komen. "Als het bedrijf met een onredelijk hoog bedrag komt, hangt de beller op en dan probeert hij het wel met een e-mail of een brief", legt de woordvoerder uit. "Bedrijven willen niet bekend staan om een slechte dienstverlening, dus we verwachten dat deze maatregel de concurrentie op dat gebied bevordert."
De wachttijden bij bedrijven worden volgens het jaarlijkse onderzoek van AD steeds korter. Zorgverzekeraar Zilveren Kruis Achmea is dit jaar de winnaar van de bereikbaarheidstest. De Belastingtelefoon, het UWV en de Kamer van Koophandel komen er het slechtst vanaf.