'Verplicht de eindtoets basisonderwijs'
Momenteel maakt zo'n 95 procent van de basisschoolleerlingen een eindtoets. Voor 80 procent is dat de Cito-toets, voor 15 procent een andere. 5 procent maakt geen toets. Met name in de grote steden is dit percentage echter veel hoger. Hier zitten veel achterstandsleerlingen op school; als deze meedoen aan de toetsen, dan zakt het gemiddelde van de school en dat probeert de schoolleiding vaak te voorkomen. In Amsterdam deed het afgelopen jaar maar liefst 22 procent van de leerlingen niet mee aan een toets.
Leerlingen die ver achterlopen hebben overigens niet heel veel aan een toets als de Cito-toets, omdat ze die toch niet aankunnen en ze bovendien toch naar leerwegondersteunend onderwijs zullen gaan of eventueel naar speciaal onderwijs. Om ze toch op een goede manier te toetsen, wil de minister dat ze een andere toets maken, zoals de 'niveautoets', die speciaal ontwikkeld is voor kinderen die een leerachterstand hebben.
Ton Duif, de voorzitter van de Algemene Vereniging Schoolleiders in het primair onderwijs (AVS) vindt het onverstandig om eindtoetsen verplicht te stellen. Volgens hem heeft dit als resultaat dat scholen zich nóg meer zullen richten op de toetsen. Hij vreest dat dit ten koste gaat van sport- en kunstonderwijs.