AOL en Yahoo willen 'postzegel' op mailtjes

Gertjan (Kozzmic)
Icoon InternetDe maildiensten van Yahoo en AOL zijn van plan een nieuwe dienst op te zetten, waarmee verzenders van commerciële e-mail tegen een vergoeding de verzekering krijgen dat verzonden mails daadwerkelijk aankomen en niet ergens in een spamfilter blijven hangen. De berichten met een 'digitale postzegel' zullen direct in de postbussen bezorgd worden, zo garanderen de concerns.

Organisaties als het Amerikaanse Rode Kruis, uitgever The New York Times en kredietrapporatagebedrijf Experian zouden al toegezegd hebben gebruik te willen maken van de 'e-mailzekerheid', die tussen de 0,25 en 1 cent per bericht zal gaan kosten. Het gebruik van de postzegel is optioneel. Voor gebruikers van Yahoo en AOL die er geen behoefte aan hebben verandert er in de praktijk niets.

Sjoera Nas van de digitale burgerrechtenorganisatie Bits of Freedom heeft bedenkingen tegen het onderscheid in mailverkeer. Zij stelt dat AOL en Yahoo zich moeten inspannen om alle mail goed af te leveren, bijvoorbeeld door betere spamfilters te installeren.