'Weghalen regenboogvlaggetjes op scholen maakt schoolklimaat juist onveiliger'

Tijdens een bijeenkomst over inclusie op een school in Apeldoorn op 25 april, waar lhbti+-leerlingen centraal stonden, zijn door de beveiligingsmedewerkers de opgehangen regenboogvlaggetjes in de school verwijderd. Volgens de medewerkers was dit ten behoeve van de veiligheid van de leerlingen, aangezien andere leerlingen hier ‘aanstoot aan namen’. Dit is de laatste in een reeks incidenten de afgelopen tijd waarbij de zichtbaarheid van de lhbti+-gemeenschap tot nare en soms gewelddadige reacties leidde – onder andere in Eindhoven, Groningen en Goeree-Overflakkee.

Dat zichtbaarheid van een groep kan leiden tot vervelende reacties, is al langer bekend. Maar zichtbaarheid is juist een middel om te zorgen dat meer mensen bekend raken met een bepaalde groep mensen die ze niet vaak (bewust) ontmoeten in het dagelijks leven. Onbekend maakt onbemind – en bekendheid, mits gepaard met betrouwbare informatie, leidt uiteindelijk tot meer begrip en minder angst voor het onbekende.

Een positieve sociale norm stellen is een bewezen methode om discriminatie tegen te gaan. Een regenboogvlag ophangen lijkt misschien een klein gebaar, en het weghalen daarvan lijkt dan ook geen groot probleem, maar al deze kleine symbolen leiden uiteindelijk tot het stellen van een sociale norm waarbij de lhbti+-gemeenschap zichtbaar en zichzelf mag zijn. Zeker op scholen is dit belangrijk. Op scholen met bijvoorbeeld een actieve GSA (Gender & Sexuality Alliance) is de lhbti+-gemeenschap meer zichtbaar en kunnen leerlingen elkaar makkelijker vinden voor steun en uitwisseling. School wordt dan niet opeens een perfecte plek waar iedereen ongelimiteerd zichzelf kan zijn, maar we zien wel positievere ontwikkelingen bij scholen met een actieve GSA.

Lhbti+-jongeren zijn extra kwetsbaar voor psychische problematiek, eenzaamheid en worden meer gepest. Als school moet je dan juist zorgen dat deze leerlingen zich thuis voelen en zichtbaar zijn op de plek waar ze het grootste deel van hun tijd doorbrengen. De veiligheid van leerlingen is natuurlijk ontzettend belangrijk – en juist daarom moeten die vlaggen blijven hangen. Het weghalen van die vlaggen voelt, zoals een oud-leerlinge in het artikel zegt, alsof er ‘alleen stappen terug gezet worden’. Juist door die vlaggen te laten hangen draag je als school de positieve sociale norm uit die lhbti+-leerlingen nodig hebben om zich veilig te voelen op school.