Bijna 180.000 appende bestuurders beboet in 2022

Als bestuurder met je telefoon bezig zijn, terwijl je aandacht eigenlijk volledig op de weg moet zijn. Dat kan niet. Vorig jaar kregen 179.295 verkeersdeelnemers een bekeuring voor het vasthouden van een mobieltje. "Een forse stijging ten opzichte van 2021. Met dit gedrag breng je niet alleen jezelf, maar ook andere mensenlevens in gevaar", waarschuwt Paul Broer, portefeuillehouder verkeer bij de politie.

"Of je nu met een telefoon in de hand een auto bestuurt of een fiets; dat maakt niet uit. Het is verboden. Het apparaat leidt je namelijk af. Je gaat mogelijk slingeren. De gevolgen kunnen verschrikkelijk zijn. Afleiding is regelmatig oorzaak van verkeersongevallen. Daarom roept de politie op om altijd MONO te rijden: neem de telefoon niet in de hand tijdens het sturen. Ongeacht waarvoor", aldus Broer.

MONO
De stijging van het aantal bekeuringen (bijna 40.000 meer dan in 2021) komt grotendeels door de zogeheten MONOcam. Broer: "Die werkt sinds 1 juli 2021. Deze camera kan vanaf een viaduct geautomatiseerd bestuurders bekeuren voor niet handsfree bellen. Daarnaast controleren we ook op andere manieren, zoals de inzet van onopvallende touringcars. Dan zit je wat hoger en kun je eenvoudiger in auto’s, maar bijvoorbeeld ook cabines van vrachtwagens kijken. Als iemand dan betrapt wordt, zet een agent die bestuurder aan de kant. Niet alleen voor de bekeuring, maar ook om diegene aan te spreken op het gedrag. Met de bedoeling dat mensen bewust(er) worden van hun rijgedrag."

Stijging over de gehele linie
In alle categorieën is er sprake van een toename van het aantal uitgeschreven bekeuringen voor bestuurders. Broer: "En dit zijn slechts de politiecijfers. Het werkelijke aantal overtredingen zal hoger liggen, omdat Boa’s ook voor dit feit mogen bekeuren." Broer besluit: "We blijven hierop controleren in het verkeer. Wees daarom verstandig: rij MONO. Dat scheelt je niet alleen een boete, het is ook nog eens veiliger voor jezelf en de overige weggebruikers."

Een overzicht van de in 2022 uitgedeelde boete's

  • Motorvoertuigen op meer dan twee wielen; 115.575 in 2022 (85.329 in 2021) Boete:€ 380,-
  • Motorvoertuigen op twee wielen; 815 in 2022 (716 in 2021) Boete:€ 380,-
  • Bromfietsen en snorfietsen; 9.271 in 2022 (7.365 in 2021) Boete:€ 260,-
  • Fietsen en gehandicaptenvoertuigen (met/zonder motor) 53.207 in 2022 (46.313 in 2021)Boete: € 150,-
  • Overig; 427 in 2022 (29 in 2021) Boete: € 380,-

Wist je dat?

  • Lezen en schrijven van berichtjes op je smartphone het risico op een ongeval meer dan verdubbelt?
  • Afleiding in het verkeer in Nederland leidt tot ruim 100 doden per jaar en een veelvoud aan gewonden?
  • Vooral binnenkomende berichten een gevaar vormen? Zelfs als je een berichtje niet meteen bekijkt, ben je een paar minuten minder alert.
  • Een bericht lezen duurt meer dan 3 seconden. En een bericht schrijven duurt nog veel langer. In die 3 seconden leg je bij een snelheid van 50 km per uur 42 meter af (de lengte van een half voetbalveld) en bij 120 km per uur 100 meter (ruim de lengte van een voetbalveld).
  • Je jezelf kan beschermen tegen deze verleiding door te zorgen dat je geen meldingen binnenkrijgt? Door bijvoorbeeld je telefoon op niet-storen, vliegtuigstand of focus te zetten te zetten? Er zijn ook instellingen die ervoor zorgen dat je alleen voor bepaalde personen bereikbaar bent.

Meer weten over de campagne RIJ MONO? U vindt het hier.