'Vegaburger heeft veel positievere impact op CO2-reductie dan gedacht'

Nederlanders zijn de grootste consumenten van vleesvervangers in Europa, maar er is nog steeds een versnelling nodig om de CO2-reductie te verhogen. Door de hele voedselketen te verbeteren, kunnen we een positieve impact hebben op het milieu en consumenten.

De populariteit van vleesvervangers, zoals plantaardige hamburgers, kan leiden tot aanzienlijke CO2-besparingen. Volgens The Economist’s banana index hebben plantaardige hamburgers maar liefst 25 keer minder uitstoot dan een hamburger van rundvlees per calorie, wat betekent dat ze een klimaatvriendelijkere keuze zijn dan rundvlees. In 2015 was rundvlees nog verantwoordelijk voor 8.5 procent van de totale CO2 uitstoot in de wereld, met een vegaburger kunnen we dus daadwerkelijk het verschil maken.

Om dit te bewerkstelligen, moeten we verder kijken dan alleen de consument. Boeren kunnen profiteren van een hogere opbrengst door de teelt van plantaardige gewassen, terwijl vleesvervangers voor consumenten goedkoper kunnen worden. Restaurants en supermarkten dienen ook hun aanbod van vegetarische en plantaardige opties uit te breiden.

In een wereld waar klimaatbewustzijn steeds belangrijker wordt, is het cruciaal dat we actie ondernemen om onze CO2-uitstoot te verminderen. Door de transitie naar vleesvervangers te versnellen en samen te werken in de gehele voedselketen, kunnen we een duurzamere toekomst voor onze planeet creëren.