Amsterdam wil deelvervoer uitbreiden, vooral bakfietsen

Met het uitbreiden van het aanbod van deelvervoer in Amsterdam wil de gemeente zorgen voor meer ruimte op straat. Vooral een flinke groei van het aantal deelscooters en -bakfietsen moet daarvoor zorgen. Mobiliteitsexpert Rein Aart ziet het als goede ontwikkeling, maar vindt wel dat de gemeente goed moet letten op het reguleren van het aanbod: "Het zomaar aan de markt overlaten werkt niet, dat wordt te veel chaos in de openbare ruimte." Zo meldt AT5

"We zien tegenwoordig op elke hoek van de straat een manier van deelvervoer", omschrijft Rein Aart. "Het kan op heel veel verschillende manieren: deelauto's met meerdere mensen, scooters via een app en ook fietsen en bakfietsen horen daarbij." De bakfietsen zijn de nieuwste vorm van deelvervoer dat via een app per rit te huren is.

De gemeente wil meer vervoersmiddelen gebruiken die minder beslag leggen op de openbare ruimte: "Deelvervoer kan daarbij helpen: één deelauto kan door maar liefst 20 tot 25 bestuurders worden gebruikt. Dat zijn allemaal bestuurders die dan geen eigen auto hoeven te hebben, die stilstaat in de stad", zegt een woordvoerder.

Op dit moment rijden er door de hele stad Amsterdam 770 deelscooters, de gemeente wil dat nu laten groeien naar 1.200. Na twee jaar moet dat naar 1.500 verdeeld over de hele stad gaan. De proef die de afgelopen tijd met deelbakfietsen werd uitgevoerd, moet worden omgezet naar vast beleid. De 110 bakfietsen in de Rivierenbuurt en Oost, moeten straks er straks tot 750 door de hele stad worden. "Eventueel groeien we daarna door naar 1.000 of 1.2500", schrijft de gemeente. Om de periode van de proef tot het vaste beleid te overbruggen, wordt de ontheffing voor huidige aanbieders een jaar lang verlengd.

Noord, Zuidoost en Nieuw-West
Amsterdam zet bij huidige én nieuwe aanbieders van dit soort vervoer in op gebieden buiten het centrum van de stad. Die moeten namelijk ook goed bereikbaar zijn en blijven: "Daarom stimuleren we aanbieders om juist daar deelvervoer beschikbaar te maken bij de uitvraag van nieuwe vergunningen."

Volgens Rein Aart is het juist helemaal niet zo erg dat dit vooral in het centrum speelt: "Het is wel belangrijk dat de gemeente ook buiten het centrum blijft nadenken. Maar als je in Nieuw-west woont en je moet vaak met je auto op pad of je kunt er niet komen dan is die auto wel echt een goede oplossing die misschien helemaal niet hoeft te vervangen."