Voor Beter OV: sloop ongelukstrein Voorschoten ter plaatse

Nu het onderzoek ter plaatse bijna is afgerond, dient het zo spoedig mogelijk repareren van het ongeluksbaanvak in Voorschoten absolute prioriteit te hebben. Zolang dit baanvak onbruikbaar is, is de reizigershinder zeer groot. De snelste manier om het herstel ter hand te kunnen nemen, is de verongelukte reizigerstrein ter plaatse te slopen. Dat stelt de Maatschappij Voor Beter OV.

Het met behulp van grote hijskranen -waarvoor ook een tijdelijke weg en een brug moeten worden aangelegd- bergen van de bij de treinbotsing van gisterochtend verongelukte trein kost veel meer tijd dan het ter plaatse met snijbranders of metaalscharen in hapklare brokken slopen van drie van de vier verongelukte rijtuigen, namelijk:

* de kopbak die op een naast het spoor gelegen weiland is terechtgekomen 

* de tussenbak die deels op de spoordijk rust en deels op het weiland

* de tussenbak die gekanteld in het spoor ligt.

Foto’s laten zien dat die bakken sowieso total-loss zijn. Voorzover de tussenbakkern nu door hun ligging het spoorherstel verhinderen, dienen die letterlijk van de spoordijk te worden af gekieperd, zodat het slopen van de rijtuigbakken en het herstel van spoor, bovenleiding, stroomvoorzienig en bekabeling gelijktijdig naast elkaar kunnen geschieden.

De achterste kopbak staat nog op de rails, dus die kan relatief eenvoudig worden weggesleept.

De schade die de NS heeft geleden, alsmede de extra schade door het ter plaatse slopen van drie rijtuigbakken, dient te worden vergoed door de veroorzaker van het ongeval. Welke dat is, zal het onderzoek naar de toedracht van het ongeval moeten uitwijzen. Voor Beter OV benadrukt nogmaals dat zo snel mogelijk herstel van spoor en toebehoren van het grootste belang is.