Trailers kijken: de bioscoopreleases van week 10

Opvallend veel Nederlands materiaal in de bioscopen, deze week. Een aantal documentaires én een op de actualiteit inhakende fictiefilm. Daarnaast echter ook slasher-horror, Oscargenomineerd drama uit de VS en op filmfestivals gelauwerd drama uit Frankrijk.

Saint Omer

De jonge schrijver Rama reist naar Saint Omer om het proces te volgen van Laurence Coly, een Senegalese immigrantenmoeder die terechtstaat voor de moord op haar baby. Rama is zelf zwanger en ontdekt veel parallellen tussen haar en Laurence. Saint Omer is een onthutsende en aangrijpende film over de twijfels die met het moederschap gepaard gaan en over het aanhoudende racisme in Frankrijk.

To Leslie

Leslie, een alleenstaande moeder in Texas, wint de loterij. Het prijzengeld is al snel op, en ze ontdekt dat ze alles heeft verloren wat haar dierbaar is. Jaren later, wanneer Leslie niet alleen meer met haar charmes weg kan komen en ze haar dieptepunt heeft bereikt, vecht ze om haar leven weer op de rails te krijgen. Gebaseerd op ware gebeurtenissen.

Scream VI

Na de laatste Ghostface-moorden laten de vier overlevenden Woodsboro achter zich en beginnen aan een nieuw hoofdstuk. In Scream VI keren Melissa Barrera (Sam Carpenter), Jasmin Savoy Brown (Mindy Meeks-Martin), Mason Gooding (Chad Meeks-Martin), Jenna Ortega (Tara Carpenter), Hayden Panettiere (Kirby Reed) en Courteney Cox (Gale Weathers) terug voor hun rol in de succesvolle franchise. Verder met Jack Champion, Henry Czerny, Liana Liberato, Dermot Mulroney, Devyn Nekoda, Tony Revolori, Josh Segarra en Samara Weaving.

What's Love Got to Do with It?

Dertigers en jeugdvrienden Zoe (Lily James) en Kazim (Shazad Latif) lopen elkaar na lange tijd weer tegen het lijf. Geïntrigeerd door Kazim’s keuze voor een traditioneel, gearrangeerd huwelijk stelt Zoe voor om de aanloop naar zijn bruiloft vast te leggen in een documentaire. Maar gaandeweg slaan de twijfels toe en komen ze voor een moeilijke beslissing: zullen ze hun hart volgen, of hun hoofd? Tegelijkertijd heeft Zoe haar eigen digitale dating perikelen en moet ze omgaan met haar bemoeizuchtige moeder Cath (Emma Thompson).

It's Raining Women

De bekroonde Finse filmmaker en producer Mari Soppela was geschokt toen ze de ‘Glass Ceiling’-index van het tijdschrift Economist ontdekte, met daarin de vooruitzichten voor vrouwen op gelijke kansen op de werkvloer in de geïndustrialiseerde wereld. Ze reisde in vijf jaar de wereld over om het merkwaardige en complexe 'glazen plafond’ te onderzoeken. Ze volgt programmadirecteur Rebecca Burke, die in een juridische strijd belandt nadat ze erachter komt dat haar voormalige mannelijke collega’s in vergelijkbare functies bijna twee keer zoveel verdienden als zij. Rebecca's geschiedenis wordt verweven met Mari's ontmoetingen met andere vrouwen die hun eigen glazen plafond hebben doorbroken of nog proberen te doorbreken.

Oema foe Sranan

Oema foe Sranan (Vrouwen van Suriname) is de eerste documentaire over Suriname gesproken in het Sranantongo in de jaren rond de onafhankelijkheid. De film volgt vier vrouwen, Jetty, Sonja, Somai en Sylvie, die zich verzetten tegen miskenning en uitbuiting en de armoede die ze dagelijks ervaren. Door middel van hun persoonlijke verhalen geven zij zicht op de geschiedenis van kolonialisme, neokolonialisme en discriminatie in Suriname en Nederland. De oorzaken van de armoede worden in beeld gebracht aan de hand van citaten uit “Wij slaven van Suriname” van Anton de Kom, het boek dat is opgenomen in de Nederlandse Canon. Het is een aanklacht tegen de rol van Nederland als kolonisator en tegen de buitenlandse bedrijven die zich verrijken maar het land berooid achterlaten. De film laat een strijdend volk zien in plaats van een lijdend volk. 

Polder

Varkensboer Ronald draagt de zorg voor zijn dochtertje en de boerderij na het overlijden van zijn vrouw. De steeds strengere milieueisen hangen als een molensteen om zijn nek. Als tot overmaat van ramp dierenactivist Erik, onbekend met de situatie waarin Ronald zich bevindt, een steeds stevigere haatcampagne tegen hem begint, is Ronald de wanhoop nabij.

Nummer achttien

Het waargebeurde verhaal van Guido van der Werve: een video en performance-kunstenaar die wereldwijd succes heeft met videokunstwerken waarin hij de confrontatie met het leven opzoekt. Daarnaast is hij klassiek pianist, componeert hij muziek, schaakt hij op hoog niveau, en rent hij ultramarathons. Het is een bijzonder leven, dat genadeloos tot stilstand komt wanneer Van der Werve in 2016 bijna zijn leven verliest bij een zwaar verkeersongeval. Hij loopt traumatisch hersenletsel op, ligt een maand in coma; de artsen zien het somber in. Maar dankzij de buitengewone conditie van zijn lichaam en geest weet hij op wonderbaarlijke wijze te herstellen. In Nummer achttien, door de kunstenaar ‘autofictie’ genoemd, rekent hij definitief af met het frustrerende revalidatieproces. Een proces dat opvallend veel parallellen met zijn ingewikkelde jeugd vertoont. Omdat mensen de jonge Guido altijd vertelden dat hij een abnormaal kind was, ging hij, naar eigen zeggen, enorm overcompenseren. Eén ding is zeker: als hij wat meer was geweest zoals alle andere mensen, had hij het niet kunnen navertellen. Nummer achttien is niet alleen een poëtisch zelfonderzoek, maar ook een ode aan alle buitenbeentjes.

Rock City: The Life We Live

Een hartverwarmende film van regisseur Will Wissink over 5 eigenzinnige rockhelden uit de jaren ‘60/’70, grondleggers van onze popcultuur, die nog optreden met oude hits van vroeger voor een grote schare aan trouwe fans maar daarnaast ook verrassend mooie nieuwe muziek maken waarin de kunst van het ouder worden de boventoon voert.

Dicht bij Vermeer

In Dicht bij Vermeer geeft Gouden Kalf-winnaar Suzanne Raes een unieke inkijk in de totstandkoming van de grootste Vermeertentoonstelling ooit. Ze filmt Rijksmuseum curatoren Gregor Weber en Pieter Roelofs en restauratoren Abbie Vandivere en Anna Krekeler in hun missie om een nieuwer, completer beeld te geven van de schilder. Want hoewel Het melkmeisje en Meisje met de parel wereldberoemd zijn weten we weinig van Johannes Vermeer zelf. Geen zelfportretten, geen brieven, geen aantekeningen; een klein oeuvre is alles wat de Hollandse Meester naliet. Deze fascinerende documentaire laat alles zien: van de stille diplomatie die nodig is om de Vermeers naar Nederland te krijgen en de nieuwe kennis die wordt opgedaan door schilderijen verflaag voor verflaag schilderijen te ontleden, tot het schokkende wereldnieuws dat een schilderij mogelijk toch geen Vermeer is. Langzaamaan ontdekken we hoe Vermeer in staat was de werkelijkheid zo anders in beeld te brengen dan zijn tijdsgenoten. Maar bovenal toont Dicht bij Vermeer de aanstekelijke liefde van de conservatoren en andere betrokken voor de kunst van Vermeer. Zoals Weber het liefdevol brengt: ‘Zoiets kan je blik op de werkelijkheid voorgoed veranderen.’