Luchtvaartmaatschappijen naar rechter om krimp Schiphol terug te draaien

Meerdere luchtvaartmaatschappijen stappen gezamenlijk naar de rechter omdat ze vinden dat het overheidsbesluit dat Schiphol moet krimpen is genomen zonder alternatieven te bestuderen. Volgens de maatschappijen zijn er genoeg manieren om de stikstofuitstoot en geluidsoverlast te verminderen zonder Schiphols positie aan te tasten, maar zijn die onvoldoende onderzocht. Zo meldt AT5

Schiphol moet dit jaar krimpen tot 460.000 vluchten, en in 2024 zijn gekrompen tot maximaal 440.000 vluchten per jaar, besloot het kabinet vorig jaar. KLM probeerde de minister nog te overtuigen van zijn plan af te zien, door te benadrukken dat het bedrijf al miljarden investeert in een schone stillere vloot. Daar had de minister geen boodschap aan: KLM heeft de krimp van Schiphol te slikken.

Toekomstperspectief
Toch legt de maatschappij zich nog niet bij het besluit neer, zoals ook voor andere luchtvaartmaatschappijen en -groepen geldt. KLM Group, Delta Airlines, Corendon, TUI en Easyjet spannen gezamenlijk een kort geding aan tegen de overheid, in de hoop het 'eenzijdige en plotselinge besluit van het kabinet' terug te draaien.  

Volgens de maatschappijen trapt de overheid 'zonder correcte onderbouwing op de rem', terwijl 'de luchtvaart aantoonbare resultaten boekt als het gaat om minder CO2-uitstoot en geluid'. De maatschappijen zien daarom geen andere optie dan de gang naar de rechter om zo toekomstperspectief voor de bedrijven te scheppen, schrijft KLM in een persbericht

'Grote gevolgen'
Nederlandse en Europese luchtvaart-brancheverenigingen steunen de rechtsgang, omdat de capaciteitsreductie op Schiphol grote gevolgen heeft voor de interne luchtvaartmarkt van de EU'. De Nederlandse branchevereniging Barin liet na de bekendmaking door minister Harbers in juni vorig jaar al weten 'zeer verbaasd en teleurgesteld te zijn over het besluit'. 

Het kort geding dat de maatschappijen tegen de Nederlandse overheid aanspannen is niet de enige zaak waarover de landsadvocaten zich moeten buigen. Ook de internationale luchtvaartbranchevereniging IATA stapt naar de rechter.