'OV-Pay schrijft geld af van betaalpassen zonder contactloos betalen'

Houders van een betaalpas kunnen bij hun bank de functie ‘contactloos betalen’ uitzetten. Daardoor kan er geen geld contactloos (dus zonder het intoetsen van een pincode) van hun bankrekening worden gehaald. Toch is dat bij mensen die met het OV reizen wel gebeurd terwijl ze in- en uitcheckten met hun OV-chipkaart. Voor Beter OV spreekt van een onvergeeflijke fout.

Reizigers met een ‘gewone’ bankpas wordt geadviseerd om slechts één kaart aan te bieden bij het in- of uitchecken: óf hun betaalpas, óf hun OV-chipkaart. Maar reizigers die de functie ‘contactloos betalen’ hebben uitgezet, mochten er van uitgaan dat automatisch het geld van hun OV-chipkaart zou worden afgeschreven, en niet van hun bankpas. Daarom bespaarden zij zich te goeder trouw het gehannes met het uit hun portefeuille of portemonnee halen van de OV-chipkaart bij het in- en uitchecken. Naar nu blijkt, is bij deze reizigers af en toe toch saldo van hun bankrekening afgeboekt.

Translink, de organisatie achter de OV-chipkaart en achter het nieuwe OV-Pay, en Betaalvereniging Nederland laten beide weten dat het technisch niet mogelijk is, met betaalpassen waarvan ‘contactloos betalen’ is uitgeschakeld, contactloze transacties bij het in- en uitchecken te voorkomen. Deze bewering is echter onwaar. Immers, er bestaat een zogeheten ‘blacklist’ met daarop de pasnummers van notoire wanbetalers. Deze kunnen niet met hun betaalpas in- en uitchecken. Ook de passen waarvan ‘contactloos betalen’ is uitgeschakeld, zouden op zo’n lijst kunnen komen.

Voor Beter OV-voorzitter Rikus Spithorst: “Het is vreemd dat notoire wanbetalers wél door het systeem worden geweerd, terwijl er geen soortgelijke bescherming is voor houders van betaalpassen waarvan ‘contactloos betalen’ is uitgezet. Daarnaast rijden de gezamenlijke banken een scheve schaats: zij hadden nooit akkoord mogen gaan met samenwerking met Translink zolang houders van betaalpassen met een uitgeschakeld ‘contactloos betalen’ toch het risico lopen dat er contactloos geld wordt afgeschreven. Er mag nooit, maar dan ook helemaal nooit contactloos en ongemerkt geld worden afgeschreven van rekeningnummers van betaalpassen waarvan ‘contactloos betalen’ nadrukkelijk door de consument is uitgezet. Het gebeurde is onvergeeflijk. Bovendien lopen de getroffen reizigers het risico dat ze te veel betalen: immers een eventuele korting op de OV-chipkaart wordt niet verleend bij het in- en uitchecken met een betaalpas: dan betaal je altijd de volle ritprijs.”

Voor Beter OV zal bij vervoerbedrijven om opheldering vragen en eisen dat met onmiddellijke ingang dit probleem niet meer voor zal komen. Voorts verlangt de reizigersorganisatie terugbetaling aan alle gedupeerden. Daarnaast wordt een klacht overwogen bij de Afdeling Toezicht van De Nederlandse Bank en de Autoriteit Financiële Markten.