Trailers kijken: de bioscoopreleases van week 2

Het nieuwe jaar zit weer bomvol leuke nieuwe titels waar we vol spanning naar uit kijken, en titels waar we nog nooit van gehoord hebben, maar die toch goed blijken te zijn. We hopen je ook dit jaar weer wekelijks te kunnen informeren over wat er die week nieuw is in de bioscopen.

Deze week onder andere de nieuwe van Peter Strickland, een nieuwe Jason Statham-actiekraker van Guy Ritchie en een remake van een ninetiesklassieker.

Flux Gourmet

Welkom in het Sonic Catering Institute, een plek voor experimentele voeding en geluidsvoorstellingen. In Flux Gourmet neemt regisseur Peter Strickland (In Fabric, 2018) je mee in een bizarre wereld waar muzikanten nummers creëren met behulp van knisperend spek en druipend eigeel, en waar darmproblemen tot auditieve meesterwerken kunnen leiden. De leden van het instituut zijn verwikkeld in een machtsstrijd en hebben te maken met steeds verder ontaardende optredens en de bizarre orgieën terwijl de grenzen tussen ernst en satire vervagen. Met Asa Butterfield (Sex Education) en Gwendoline Christie (Wednesday).

Broker

Sang-hyeon en Dong-soo verdienen goed geld aan het stelen van ter vondeling gelegde baby’s, om ze vervolgens aan te bieden op de adoptiemarkt. Wanneer moeder So-young terugkomt op de beslissing om haar baby af te staan, ontdekt ze de twee mannen en hun illegale praktijk. Overspoeld door gevoelens van zowel moederliefde als wanhoop, besluit ze mee te helpen bij de zoektocht naar geschikte ouders voor haar kind. Ondertussen zitten de rechercheurs Soo-jin en Lee ze op de hielen…

Operation Fortune: Ruse de Guerre

Internationale inlichtingendienst Five Eyes rekruteert MI6 agent Orson Fortune (Jason Statham) om de verkoop van een nieuwe, dodelijke wapentechnologie die de wereldorde dreigt te verstoren, te voorkomen. Samen met CIA agent Sarah Fidel (Aubrey Plaza) en Hollywoodster Danny Francesco (Josh Hartnett), zal Fortune moeten infiltreren in het netwerk van de steenrijke wapenhandelaar Greg Simmonds (Hugh Grant) en een ramp te zien voorkomen.

House Party

Het zit aspirant-clubpromotors en beste maatjes Damon (Tosin Cole) en Kevin (Jacob Latimore) allemaal niet mee. De twee pechvogels zijn platzak en staan op het punt het dak boven hun hoofd te verliezen. Ook zijn ze onlangs hun schoonmaakbaantje kwijtgeraakt en dus hebben ze nu een flinke meevaller nodig om hun problemen te laten verdwijnen. Maar wie niet waagt, wie niet wint. En dus besluiten ze het feest van het jaar te organiseren in de dure villa waar ze hun laatste schoonmaakklus hebben uitgevoerd. En laat die nou toevallig van niemand minder zijn dan LeBron James. Geen toestemming? Geen probleem. Wat kan er fout gaan? Wat dacht je van een tijdreizende DJ, beroerde beveiliging, een compleet uit de hand lopend aantal gasten, een geleende Lamborghini, boze rivaliserende promotors, een gestolen kampioenschapsring, een hoop materiële schade en een boze koala? Maar dit is ook een waanzinnige comedy voor 16 jaar en ouder, vol geweldige cameo's en tijdloze ‘throwback-tracks’, en met twee vrienden die je snel in je hart sluit. Je moet het zien om het te geloven. Zo’n nacht beleef je immers maar één keer in je leven.

Jesús López

Het hele dorp is verbijsterd als de jonge en geliefde autocoureur Jesús López om het leven komt bij een ongeluk. Zijn neef Abel, een doelloze tiener, voelt steeds meer de drang om de rol van Jesús over te nemen; hij draagt niet alleen Jesús' kleding en zoekt toenadering tot diens vrienden, ook trekt hij in bij de ouders van de omgekomen coureur. Aanvankelijk wordt dat door de mensen geaccepteerd, maar naarmate hij steeds meer op zijn neef gaat lijken, begint men zich ongemakkelijk te voelen. Als er in het dorp een race ter nagedachtenis aan Jesús wordt georganiseerd, doet Abel mee in de auto van Jesús. Regisseur Maximiliano Schonfeld situeerde deze film in een plattelandsgemeenschap in Argentinië, waarbij hij invoelbaar maakt hoe het leven is voor de jongeren die er wonen. Deze psychologische benadering vermengt hij in dit verhaal over transformatie en verrijzenis met magisch-realistische elementen.

Rodeo

Rodeo volgt de zelfstandige jonge vrouw Julia die aansluiting zoekt bij de ondergrondse dirtbike-community waar alles draait om haar grote passie: motoren. Ze wil meedoen aan illegale ‘rodeo’s’, waar geracet wordt en spectaculaire stunts worden uitgehaald. Julia is eigenzinnig, bijdehand en handig. Ze groeit op in een arme buurt en leert al vroeg om voor zichzelf te zorgen. Met een gestolen motor racet ze mee met een groep jongens die ze op straat tegenkomt. Zij zitten niet op haar te wachten, maar de leider van de groep blijkt vanuit zijn gevangeniscel goed gebruik te kunnen maken van haar kwaliteiten. In deze mannenwereld gaat Julia op zoek naar een manier om haar passie te kunnen volgen.

Shangri-La, Paradise Under Construction

In dit essayistische reisverhaal gaan filmmakers Mirka Duijn en Nina Spiering op zoek naar de geschiedenis van Shangri-La, het beroemde denkbeeldige paradijs uit de roman Lost Horizon (1933). Twee decennia geleden bewees Deqin, een Tibetaanse regio in China, dat zij het oorspronkelijke, legendarische Shangri-La waren. Een plek die werd bedacht door de Britse schrijver James Hilton, die erover schreef in zijn roman. In het wereldberoemde verhaal - in 1937 ook verfilmd door Frank Capra - stranden vier personen na een vliegtuigongeluk in het Kunlun-gebergte, waar ze een prachtig klooster vinden: het aardse paradijs. Pure fictie dus. Hoe kan het dan dat deze Tibetaanse regio claimt deze utopische plek te zijn? Nieuwsgierig naar hoe het zit, reist Mirka Duijn naar de bergen van Tibetaans-China met de bedoeling de waarheid achter dit bewijs te achterhalen. Maar in plaats van antwoorden te krijgen, raakt de maker verstrikt in een web van feiten en ficties, waarheden en verzinsels over de plek en zijn koloniale verleden. Door de vele lagen van dit wonderlijke en complexe verhaal te ontwaren, geeft deze film een kritische blik op toerisme, media en zelfs het documentaire maken zelf.

The Devil's Drivers

Achternagezeten door het leger, steekt een mensensmokkelaar dagelijks de grens over. Een intiem maar schrijnend portret – gefilmd in een tijdsbestek van acht jaar – van een man met een hachelijk bestaan in een van de gevaarlijkste regio’s van de wereld.

Trois couleurs: Bleu (re-release)

Het eerste deel van de Trois couleurs-trilogie waarin Kieślowski refereert naar de drie idealen van de Franse revolutionaire periode: vrijheid, gelijkheid en broederschap. Juliette Binoche speelt de rol van Julie, die na een tragisch verkeersongeval haar man en dochter verliest. Getraumatiseerd besluit ze alles achter te laten en een nieuw leven te beginnen. Haar man was echter bezig met een belangrijk muziekstuk en Julie is de enige persoon die kan helpen dit werk te voltooien. De film won onder meer drie Césars en de Gouden Leeuw op het Filmfestival van Venetië.