Trailers kijken: de bioscoopreleases van week 50

Zo'n dertien jaar geleden kreeg het concept van de 3D-film weer een revival; jarenlang waren ineens heel veel films, totaal zinloos, in 3D in de bioscopen te zien. Dat was de schuld van Avatar, een film die erg goed was in het hele 3D-aspect, maar verder weinig indruk heeft gemaakt (als je de recordbrekende boxoffice, een eigen themapark binnen Walt Disney World en een uitgebreide fancommunity niet meerekent ).

Deze week is het tijd om toch eens terug te kijken op die film, want het langverwachte, of in ieder geval lang in ontwikkeling zijnde, vervolg is vanaf nu te zien in de bioscopen. Ook nieuw deze week: een hilarische satire op de überrijken en een paar familiefilms voor de kerstvakantie.

Triangle of Sadness

De modellen Carl en Yaya worden uitgenodigd voor een luxe cruise met aan boord een bont gezelschap aan rijke passagiers, waaronder een Russische oligarch, Britse wapenhandelaars en een eigenzinnige, alcoholische, Marx-citerende kapitein. In eerste instantie oogt alles als de perfecte Instagram post, maar er is een hevige storm op komst. De cruise eindigt catastrofaal en het koppel strandt met een groep miljardairs en een schoonmaakster op een onbewoond eiland. In een strijd om te overleven wordt de hiërarchie volledig op zijn kop gezet.

Zie ook: Wilde paniek was nooit zo hilarisch als in Triangle of Sadness

Avatar: The Way of Water

Avatar: The Way of Water speelt zich meer dan tien jaar na de gebeurtenissen van de eerste Avatar af. De film vertelt het verhaal van de familie Sully (Jake, Neytiri en hun kinderen). We zien de problemen die hen achtervolgen, de moeite die ze doen om elkaar te beschermen, de gevechten die ze voeren om in leven te blijven en de tragedies die ze doorstaan.

Hotel Sinestra

Wanneer een boze Ava tijdens de skivakantie in Hotel Sinestra haar overbezorgde ouders weg wenst, zijn de volgende morgen ineens alle volwassenen verdwenen. Eerst is het feest, maar al snel gaat er van alles mis. Ava en haar nieuwe vrienden besluiten alles op alles te zetten om samen met hun ouders kerst te kunnen vieren.

Not Knowing (Bilmemek)

Umut is een zachtaardige, rustige middelbare scholier die zijn leven probeert te leven in een ingewikkelde wereld. Zijn ouders, Selma en Sinan, verkeren na een jarenlang huwelijk in een permanente staat van frustratie. Alle drie zijn ze ontevreden met hun leven. Wanneer er een gerucht de ronde doet over zijn geaardheid, weigert Umut commentaar te geven, omdat hij vindt dat hij daarover geen verklaring hoeft af te leggen aan de rest van de wereld. Terwijl Selma en Sinan hun relatie proberen te redden, loopt de situatie van Umut uit de hand, tot hij op een dag verdwijnt. Terwijl ze op zoek gaan naar hun zoon, beseffen Selma en Sinan dat ze zelf ook de weg een beetje kwijt zijn. Ze hebben een onzekere toekomst voor de boeg moeten ermee leren leven dat ze op sommige vragen in het leven misschien geen antwoord zullen krijgen.

Candy

Wereldberoemd saxofonist Candy Dulfer heeft een hechte band met haar ouders. Haar vader Hans, zelf gerespecteerd jazz-saxofonist, en moeder Inge hebben zowel op muzikaal als zakelijk gebied altijd een grote rol gespeeld in haar carrière. Candy heeft opgetreden met supersterren als Prince, David Stewart, Van Morrison en Pink Floyd. Maar als de pandemie uitbreekt en ze niet meer kan optreden, moet Candy vechten om haar hoofd boven water te houden. Ze maakt zich zorgen om haar kwetsbare ouders, die op leeftijd geraken, en zal bovendien de Dulfer-naam door ongewenste kinderloosheid niet kunnen doorgeven. Candy gaat echter niet bij de pakken neer zitten en gaat naarstig op zoek naar nieuwe mogelijkheden om maar muziek te blijven maken en aan een nieuw album te werken. Candy is een intiem portret van een zelfstandig artiest, dochter en bonusmoeder die zichzelf opnieuw uitvindt in moeilijke tijden.

Werckmeister harmóniák (2000)

Hoe dun het vernislaagje menselijke beschaving kan zijn, demonstreert Tarr in zijn klassieker Werckmeister harmóniák (4K-restauratie), waarin een circus neerstrijkt in een Hongaars provinciestadje. De bewoners raken in de ban van een geheimzinnige prins die het stadje meesleurt in een collectieve vernietigingsroes. Met Werckmeister harmóniák voltooide Béla Tarr de trilogie waartoe ook Damnation (1988) en Sátántangó (1994) behoren; de twee eerdere films kwamen eveneens tot stand in samenwerking met de Hongaarse romanschrijver en scenarist László Krasznahorkai.

Oeps! Kids overboord

Finny is een herbivoor en Leah een carnivoor, toch zijn het beste vrienden. In een ark vol andere dieren drijven ze al weken op zee rond zonder enig zicht op het vaste land en de voedselvoorraad begint zorgelijk te worden. Daardoor kan de (ongemakkelijke) vrede tussen de carnivoren en herbivoren elk moment omslaan... Alsof dat niet erg genoeg is, worden Finny en Leah per ongeluk overboord gespoeld, samen met de laatste voedselvoorraden. Oeps! Aan boord van hun geïmproviseerd vlot, krijgen ze gezelschap van Jelly, een praatgrage, jonge kwal. Maar wanneer het vlot wordt geteisterd door een hevige storm, worden Finny, Leah en Jelly in de diepte van de oceaan gedompeld en van elkaar gescheiden. Leah en Jelly spoelen aan op een afgelegen eiland en Finny wordt wakker in een vreemde kolonie van zeer bekende wezens… Gaat het de Ark bewoners lukken de kinderen te vinden en zullen Finny en Leah elkaar ooit weer zien?

De Notenkraker en de Toverfluit

Op kerstavond kunnen soms wonderen gebeuren … Als Marie een wens doet, komt haar speelgoed op magische wijze tot leven en Marie krimpt tot ze net zo groot is. Dan blijkt haar lelijke notenkraker eigenlijk een vervloekte prins te zijn. Samen met hun speelgoedvrienden reizen de twee naar Bloemenland om de vloek te verbreken en iedereen te redden van de nare ratten die de wereld willen overnemen. Daarvoor hebben ze alleen wel de toverfluit nodig die ergens in het paleis verstopt is.

Yuku en de Himalayabloem

Yuku zingt en speelt zich een weg van lied naar lied in dit levendige avontuur vol verrassende vriendschappen en aanstekelijke muziek. Yuku, het oudste kind uit een grote muizenfamilie, moet de voedselvoorraad bewaken. Maar ze luistert liever naar haar oma, een meesterlijke verteller met een wonderlijke ukelele. Wanneer het einde van oma’s leven nadert, vertrekt Yuku op een muzikale zoektocht naar de eeuwig lichtgevende Himalayabloem, zodat oma die kan meenemen op haar ‘laatste reis’.