NS bestelt 60 nieuwe dubbeldekkers: sneller en meer stoelen

NS bestelt 60 nieuwe dubbeldekkers bij de Spaanse treinfabrikant CAF. Gisteren is hiervoor het contract ondertekend. Het bijzondere aan deze trein is dat deze uit enkeldeks- en dubbeldeksrijtuigen bestaat. Hierdoor biedt de trein een hoge capaciteit aan zitplaatsen en een verbeterde toegankelijkheid voor mensen in een rolstoel door de gelijkvloerse instap en uitschuiftrede. De nieuwe treinen vervangen een deel van de dubbeldekkers van NS (type DDZ) op termijn en zijn een uitbreiding van de huidige vloot. Het gaat om 30 dubbeldekkers bestaande uit vier rijtuigen en 30 dubbeldekkers met zes rijtuigen. Het aantal zitplaatsen betreft in totaal 30.000. Naar verwachting gaan de eerste treinen in 2028 rijden.

NS investeert meer dan 600 miljoen in deze nieuwe treinen. “De gelijkvloerse instap van de enkeldeksrijtuigen maakt de trein beter toegankelijk, de dubbeldeksrijtuigen in het midden zorgen voor extra zitplaatsen. Vanzelfsprekend biedt de trein onze reizigers straks alle gemak tijdens hun reis, zoals oplaadpunten, wifi en comfortabele stoelen. Ook kan deze trein met een topsnelheid van 160 km/uur sneller dan de huidige dubbeldekkers, belangrijk voor het realiseren van een kortere reistijd. We hebben goede ervaringen met deze fabrikant. Onze meest recente Sprinters (type SNG) zijn gebouwd door CAF en rijden naar alle tevredenheid door Nederland. We zien uit naar de samenwerking voor deze nieuwe trein”, vertelt Roel Okhuijsen, directeur nieuw materieel van NS.

“Wij zijn verheugd dat NS opnieuw op CAF rekent om deze nieuwe trein te introduceren. De afgelopen jaren hebben we nuttige ervaring opgedaan met de introductie van de nieuwste Sprinter, genaamd SNG. Deze trein rijdt sinds 2018 rond en is enthousiast ontvangen. Samen gaan we ervoor zorgen dat ook de nieuwe dubbeldekker een waardevolle aanvulling is voor reizigers”, vertelt Josu Esnaola, commercieel directeur bij CAF.

Nu het contract is getekend, start de designfase met de fabrikant. Nadat het ontwerp definitief is, volgt een uitgebreide fase van productie, testen en toelating. Het contract biedt de mogelijkheid voor aanvullende bestellingen in de toekomst én voor het bestellen van soortgelijke treinen die de grens over kunnen.