Nieuw 'zwart gat' ontdekt: "tien keer massiever dan de zon"

Met behulp van de Europese ruimtesonde "Gaia" hebben onderzoekers een zogenaamd zwart gat in de ruimte ontdekt. Het is minder dan 1600 lichtjaar van de aarde verwijderd, zei het Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics in Cambridge, Massachusetts.

Het team onder leiding van astrofysicus Kareem El-Badry legde uit dat het daardoor dichter bij de aarde is dan andere zwarte gaten die tot nu toe zijn geïdentificeerd. Het is tien keer massiever dan de zon.

El-Badry legde uit dat zijn team het spoor volgde met het International Gemini Observatory in Hawaï en bevestigde de resultaten. Volgens de experts werd het zwarte gat geïdentificeerd op basis van de bewegingen van zijn begeleidende ster. Deze draait om het zwarte gat op ongeveer dezelfde afstand als de aarde om de zon draait.

Het is voor de onderzoekers onduidelijk hoe dit zwarte gat in de Melkweg is ontstaan. Het kreeg de naam "Gaia BH1" en bevindt zich in het sterrenbeeld Ophiuchius. Het team rond El-Badry hoopt eind 2025 op verdere bevindingen, wanneer nieuwe gegevens van de ruimtesonde "Gaia" worden gepubliceerd.