NS: 'Handen ineen voor noodmaatregelen dienstregeling' - Kritiek Voor Beter OV niet mals

De NS werkt aan een meer voorspelbare en betrouwbare dienstregeling voor haar reizigers, ondanks het tekort aan collega’s. Zoals medio oktober aangekondigd zet NS op 7 november een volgende stap op weg naar de nieuwe dienstregeling 2023 die op 11 december start. Met deze dienstregeling rijdt NS zo’n 90% van de dienstregeling van 2019 voor de 80% van de reizigers ten opzichte van 2019. Daarnaast rijden we sinds begin oktober op drukke trajecten met langere treinen. Dit geldt bijvoorbeeld voor het traject Eindhoven – Amsterdam en Rotterdam – Schiphol – Arnhem.

Ook rijdt een extra pendeldienst op de Veluwelijn. Hierdoor hebben reizigers meer zitplaatsen. NS adviseert reizigers om in de NS-app de drukte te checken. Vaak helpt het dan om een trein eerder of later te pakken. Ondanks deze geplande wijzigingen in de dienstregeling kan het toch nog voorkomen dat treinen op het laatste moment uitvallen, omdat het tekort aan collega’s groter is dan verwacht.

Personeelstekort aanpakken
De situatie bij NS houdt verband met de historische krapte op de arbeidsmarkt. Deze houdt echter naar verwachting voorlopig aan. Om het personeelstekort aan de pakken ontwikkelt NS diverse initiatieven om nieuwe collega’s te werven, collega's aantrekkelijk werk te bieden en om de vitaliteit van collega's te verhogen. De aanpassing van de dienstregeling is een noodzakelijke stap om voorspelbaar te zijn richting reizigers en collega’s.

Tijdelijke noodmaatregelen
De oplossingsrichting waar NS met medezeggenschap en vakbonden afspraken over willen maken, heeft betrekking op het huidige inzetmodel. Voor 2023 is er een alternatief voorgesteld waarbij de invulling van de dubbele bemensing in de avonduren ondersteund kan worden door ingehuurde beveiligers en bij langere treinen door collega's die normaal niet op de trein werken. Dit levert een bijdrage aan het verlagen van de werkdruk en zorgt er ook voor dat alle collega's een helpende hand kunnen bieden. De noodmaatregelen zijn tijdelijk van aard.

Tijd nodig om deze noodmaatregelen uit te werken
Het invoeren van deze maatregelen zal zorgvuldig moeten gebeuren. Zo hebben vakbonden en medezeggenschap duidelijk gemaakt nog vragen en zorgen te hebben. NS nodigt daarom partijen uit om dit verder te bespreken.

Update 08:55 uur
De kritiek van Maatschappij Voor Beter OV is niet mals. Voorzitter Rikus Spithorst: "Ten eerste: De situatie bij NS komt niet doo de krappe arbeidsmarkt, maar door falend personeelsbeleid. De afgelopen jaren onvoldoende hard geworven, nu plukt de reiziger de zure vruchten." Ten tweede: "'Nooddienstregeling, want dan heeft de reiziger een betrouwbaar product' is een leugen. NS heeft meermaals dit soort nooddienstegelingen gemaakt, ook al in het begin van deze eeuw, maar nog nooit is 'dan is de rest betrouwbaar” waargemaakt.'" Ten derde en tot slot: "Over dat 'handen ineenslaan': het rijdend personeel en het hoofdkantoor hebben een gewapende vrede. Op zijn best."