F1: Uitslag Grand Prix van Nederland

Max Verstappen heeft voor het tweede jaar op rij de Grand Prix van Nederland op zijn naam geschreven. De kampioenschapsleider wist op een volgepakt Zandvoort zijn thuisrace te winnen voor George Russell en Charles Leclerc.

Verstappen begon op een vol Zandvoort vanaf poleposition en was goed weg, voor Leclerc en Carlos Sainz. Daarachter viel Lewis Hamilton Sainz aan, maar moest afhaken. Russell zat klem achter Sergio Perez en verloor een plek aan Lando Norris. Kevin Magnussen ging na de eerste ronde de fout in bij het uitkomen van de Tarzanbocht en raakte even de muur. De Deen viel terug naar de laatste positie, maar kon wel verder. Fernando Alonso moest uit het achterveld komen, maar de Spanjaard reed na elf ronden al op de elfde plek, terwijl teamgenoot Esteban Ocon als negende door kwam.

Vooraan liep Verstappen langzaam maar zeker uit op Leclerc, terwijl daarachter Sainz een groot gat liet vallen. De Spanjaard kwam na veertien ronden als eerste binnen, direct gevolgd door Perez. De stop bij Ferrari mislukte en Perez reed nog over een wielgun heen die Ferrari niet goed neergelegd was. Perez kwam als achtste terug op de baan, Sainz als elfde.

Verstappen kwam na achttien ronden binnen, een ronde later dan Leclerc, wat de leiding gaf aan Hamilton en Russell die op mediums waren gestart. Laatstgenoemde zag na 27 ronden Verstappen voorbij komen voor plek twee, waarbij de Nederlander rustig met zijn banden om ging om ze zo lang mogelijk goed te houden. Snel daarna kwam Hamilton binnen voor harde banden, waardoor Verstappen weer naar de eerste positie ging.

Hamilton was op zijn nieuwe banden veel sneller dan Perez en greep al snel de derde positie. Het duo werd nog flink opgehouden door Sebastian Vettel die uit kwam. Yuki Tsunoda kende na 45 minuten een vreemd moment waarbij hij voelde dat de banden er niet goed op zaten. De Japanner zette de auto stil op de baan, maar moest toch doorrijden van AlphaTauri. Omdat de gordels los waren gemaakt kwam hij binnen om deze vast te laten zetten, waarna even later bleek dat de auto toch stuk was. Er volgde een virtuele safety car, omdat de auto langs de baan stond.

Verstappen wisselde naar de harde banden, terwijl achter hem de Mercedessen op mediums werden gezet. Leclerc en Perez waren met plek vier en vijf de verliezers van deze ronde stops. Het duurde niet lang voordat er safety car was omdat Valtteri Bottas zijn Alfa Romeo stilzette aan het eind van het rechte stuk van start/finish.

Red Bull haalde Verstappen binnen voor een derde stop, waardoor Hamilton leidde, voor Russell en Verstappen. Leclerc en Perez stopten ook en lagen vierde en vijfde, voor Sainz. Omdat de safety car door de pits reed konden er nog meer stops plaatsvinden. Na 59 ronden leidde Hamilton, voor Verstappen, Russell, Leclerc, Perez, Sainz, Alonso, Norris, Ocon en Stroll.

Bij de herstart vatte Verstappen meteen de koe bij de hoorns en passeerde direct Hamilton. Daarachter wist Sainz plek vijf van Perez af te snoepen. Enkele ronden later nam Russell de tweede positie van Hamilton over met zachte tegenover de mediumbanden. Leclerc schoof door naar plek drie, ten koste van de Mercedes.

Na 72 ronden werd Verstappen als eerste afgevlagd, voor Russell en Leclerc. Hamilton eindigde op plek vier, voor Perez, Alonso, Norris en Sainz die na een straf teruggezet werd naar plek acht. De overige punten gingen naar Ocon en Stroll.