Rijnpeil bij Emmerich op historisch dieptepunt, meer problemen scheepvaart

Door de aanhoudende droogte heeft het Rijnpeil in Emmerich net over de Duitse grens een nieuw dieptepunt bereikt. 's Morgens werd nog maar vier centimeter gemeten, meldt de vaar- en scheepvaartadministratie op haar Elwis-portaal. Het vorige historische dieptepunt was eind oktober 2018 zeven centimeter.

De autoriteiten verwachten dat het waterpeil de komende dagen verder zal dalen. Dinsdagmiddag zou in Emmerich zelfs een niveau van nul bereikt kunnen worden. Het waterpeil moet men niet verwarren met de vaargeul. In Emmerich wordt 1,80 meter vrijgehouden voor beroepsvaart. Een Rijnveer bij Rees werd vanwege het lage water stopgezet, zo maakte de Duitse  veermaatschappij bekend.

Scheepvaart op de Bovenrijn grotendeels stopgezet
Het logistieke bedrijf Contargo Rhein-Neckar GmbH stopte grotendeels met de scheepvaart op de Boven- en Midden-Rijn. Er zijn nog enkele schepen in de vaart, maar deze konden niet volledig worden beladen volgens de directeur van Contargo Rhein-Neckar, Marco Speksnijder.

Er zullen dus vrachtwagens en treinen moeten worden ingezet om goederen te vervoeren. De containers worden via een landbrug naar een terminal in Duisburg vervoerd en naar de Nederrijn verscheept. Binnenvaart is daar momenteel nog mogelijk. Volgens Speksnijder zijn de capaciteiten voor containervervoer over land echter beperkt.

Schepen- alleen belading tot 600 ton mogelijk
Ook in Keulen nadert het waterpeil het laagterecord van 2018. "Dit heeft extreme gevolgen voor de Rijnvaart", zegt Christian Lorenz, woordvoerder van Keulse Havens en Goederenvervoer tegen Reuters. Als voorbeeld noemde hij zoutleveringen uit Heilbronn. Steenzout, dat belangrijk is voor de chemische industrie, wordt over de Rijn vervoerd. "Begin maart konden de schepen nog met zo'n 2.200 ton geladen worden", aldus Lorenz. "Vanwege de lage waterstanden was er uiteindelijk maar 600 ton mogelijk." In 2018 was soms slechts 300 ton haalbaar. 

Lage waterstanden vergroten het risico op Duitse recessie
De Rijn is een van de belangrijkste scheepvaartroutes in Duitsland. Grondstoffen als graan, chemicaliën, mineralen, kolen en olieproducten worden er per vrachtschip op aangevoerd.

Economen vrezen nu verdere verliezen voor de toch al verzwakkende Duitse economie. Volgens experts van Deutsche Bank, Landesbank Baden-Württemberg en het Kiel Institute for the World Economy neemt het risico op een recessie toe als het waterpeil blijft dalen. Vooral de bevoorrading van de kolencentrales komt in gevaar. Ze zijn in toenemende mate nodig voor elektriciteitsproductie omdat Rusland de gasvoorziening heeft gesmoord.