Spanje start campagne tegen 'bodyshaming'

Vrouwen die niet voldoen aan het heersende schoonheidsideaal krijgen in de zomer vaak meewarige tot zelfs afkeurende blikken toegeworpen op het strand. Een campagne van de Spaanse regering is bedoeld om hun zelfvertrouwen een boost te geven, ook zij mogen er zijn. Het project veroorzaakt een sensatie op sociale netwerken.

De Spaanse regering is een actie gestart tegen discriminatie van vrouwen die in de zomer willen genieten van het strand en de zee zonder dat ze een "perfect lichaam" bezitten. De campagne trok meteen de aandacht en kreeg op de eerste dag meer dan 2.000 reacties op Twitter. Op een foto die is geplaatst door het Ministerie van Gendergelijkheid in Madrid, zien we drie jonge vrouwen met overgewicht in bikini terwijl ze plezier hebben op het strand, met het bijschrift "De zomer is ook van ons."

Ook staat er een grijsharige vrouw op de foto die, na een zichtbare borstamputatie, "topless" bij de zee staat en geniet. Met de campagne wil de regering van premier Pedro Sánchez de samenleving sensibiliseren in tijden van online lichaamscultus en fotofilters, hierbij niet alleen het bodyshamen aanpakken maar ook maar ook cultuur- en samenlevingsgebonden schaamte voor het eigen lijf wegnemen bij vrouwen en meisjes. "Alle lichamen tellen mee en we hebben het recht om van het leven te genieten zoals we zijn, zonder schuld of schaamte. De zomer is voor iedereen (vrouwen)", schreef de minister voor Gelijkheid, Irene Montero.

Er was veel bijval online, maar ook veel kritiek. Sommigen schreven dat alle vrouwen in Spanje altijd al naar het strand mochten. "Er zijn nu heren die zeggen dat dikke vrouwen altijd al naar het strand mochten zonder toestemming van het Ministerie voor Gelijkheid. Natuurlijk mochten we dat, maar wel onder afkeurende blikken en hatelijke opmerkingen omdat ons lichaam niet voldoet aan een ander zijn schoonheidsideaal," schreef de secretaris voor Gelijkheid, Ángela Rodríguez Pam.

De regering van Spanje trekt in het buitenland herhaaldelijk de aandacht met haar progressieve acties ten gunste van vrouwen, de acties hebben zelfs in Europa soms een baanbrekend karakter. Zo is onder meer de wet op de seksuele delicten aangescherpt en is een campagne gevoerd tegen seksistische reclame voor kinderspeelgoed. Bij politieke of economische evenementen weigeren vrouwelijke ministers soms om een groepsfoto te maken als zij daarop de enige vrouw zijn.