Trailers kijken: de bioscoopreleases van week 24

Een aantal langverwachte titels landt deze week in de bioscopen, vergezeld van een paar ongetwijfeld ook interessante films. Deze films maken vanaf deze week hun debuut in de Nederlandse bioscopen.

Memory

Wanneer huurmoordenaar Alex (Liam Neeson) een opdracht weigert, draaien de rollen om en wordt hij zelf het doelwit. In een spannende race tegen de klok probeert hij zijn belagers op te sporen, voordat zij of FBI-agent Vincent Serra (Guy Pearce) hem vinden. Intussen laat zijn geheugen hem steeds meer in de steek, waardoor hij niet meer kan vertrouwen op zijn eigen acties.

Men

Een jonge vrouw (Jessie Buckley) trekt zich na de dood van haar ex-man terug op het Britse platteland. Daar wordt haar rust verstoord wanneer het lijkt alsof iets of iemand haar stalkt. Wat begint als een sluimerende dreiging wordt een regelrechte nachtmerrie, waarin ze belaagd wordt door de demonen uit haar verleden. Regisseur Alex Garland heeft een voorliefde voor sci-fi en horrorfilms met een maatschappelijk kantje en maakt na Ex Machina en Annihilation met Men een beklemmend horrordrama. Jessie Buckley (The Lost Daughter, I’m Thinking of Ending Things) en Rory Kinnear (No Time To Die)vervullen de hoofdrollen.

Lightyear

Dit gloednieuwe sci-fi actie-avontuur vertelt het achtergrondverhaal van Buzz Lightyear, de ruimteheld die als inspiratie diende voor het bekende speelgoedfiguur uit de Toy Story-reeks. In Lightyear volgen we Buzz tijdens een spannende missie in de ruimte.

Hit the Road

Een familie van vier rijdt door een prachtig desolaat Iraans landschap. Een vader liggend met zijn been in het gips, een moeder die door haar tranen heen lacht, een jong kind dat als vuurwerk door het voertuig stuitert. En een volwassen zoon die niets zegt, zijn ogen op de weg gericht. Het is al snel duidelijk dat dit niet een gewoon uitstapje is maar een afscheidsreis, waarbij gedurende de trip het gezin zich vastklampt aan herinneringen van het verleden, worstelt met angsten voor het onbekende en zich zorgen maakt om de zieke hond. Hit the Road is het fenomenale speelfilmdebuut van Panah Panahi, zoon van de gerenommeerde regisseur Jafar Panahi (Taxi Teheran). Met de nodige humor schetst de film een gevoelig portret van een gezin dat de pijn van een naderend afscheid wanhopig wil uitstellen. Met muziek van verbannen Iraanse popmuzikanten en een geprezen cast heeft Hit the Road al meerdere prijzen ontvangen waaronder de award voor beste film bij het Filmfestival van Londen.

To Olivia

1962. De excentrieke kinderboekenschrijver Roald Dahl en zijn echtgenote, glamoureus Hollywoodactrice Patricia Neal, hebben zich teruggetrokken op het Engelse platteland om hier hun jonge kinderen op te voeden. Wanneer hun dochter Olivia komt te overlijden, heeft dit onvoorstelbare verlies onvermijdelijk invloed op hun relatie. Maar wordt hun gedeelde verdriet ook een bron van verlossing en kracht die hun leven voor altijd zal veranderen. Gebaseerd op waargebeurde feiten.

Wheel of Fortune and Fantasy

Een drieluik van de regisseur van Oscarwinnaar Drive My Car over hoe het lot allesbepalend is. Meiko belandt in een onverwachte driehoeksverhouding, Sasaki verliest zichzelf in een poging tot verleiding en Natsuko staat een bijzondere ontmoeting te wachten. Deze momenten waar we getuige van zijn, worden uitgekristalliseerd in ontroerende universele lotsbestemmingen die worden gekenmerkt door keuzes, spijt, bedrog en puur toeval. Zij zijn de echte hoofdrolspelers van de film.

Turn Your Body to the Sun

De vader van Sana Valiulina praatte nooit over het verleden. Sana en haar zus Dinar wisten dat hij na de Tweede Wereldoorlog in een van Stalins strafkampen had gezeten, maar de precieze toedracht bleef onduidelijk. Zoals regisseur Aliona van der Horst in haar vorige film Liefde is aardappelen (2017) het Russische verleden indook aan de hand van haar eigen familiegeschiedenis, zo gebruikt ze in Turn Your Body to the Sun de persoonlijke zoektocht van de zussen Valiulina als uitgangspunt voor een zorgvuldige, ontroerende historische verkenning. Sana’s vader behoorde tot de vijf miljoen Russische krijgsgevangenen van de nazi’s. Het merendeel stierf tijdens hun gevangenschap van uitputting en honger; de overlevenden werden na terugkomst door Stalin als verraders beschouwd en naar de goelag gestuurd. Tien jaar verbleef Sana’s vader daar. Was hij een verrader, of werd hij verraden? Indrukwekkende kleurbeelden uit de oorlog, persoonlijke brieven, tekeningen en foto’s geven de film vorm. Door de ogen van Sana zoeken we naar haar vader, en daarmee naar de miljoenen soldaten die werden uitgewist door de geschiedenis.

Les Amours d’Anaïs

Anaïs is dertig, charmant, altijd te laat, schijnbaar zorgeloos, energiek en nogal blut. Het afronden van haar proefschrift schuift ze al tijden voor zich uit. Ze heeft een minnaar, maar weet niet helemaal zeker of ze wel van hem houdt. Wanneer ze een affaire begint met Daniel, raakt de onstuimige Anaïs volledig gefascineerd. Niet voor deze veel oudere Daniel, maar voor zijn echtgenote, de schrijfster Émilie. Anaïs besluit alles op alles te zetten om haar te ontmoeten en voor zich te winnen, zelfs als ze daarvoor alles op het spel moet zetten wanneer ze halsoverkop naar het zomerse Bretagne vertrekt.

Futur Drei

Parvis is een Duitse homoseksuele jongen van Iraanse afkomst. De 20-jarige jongvolwassene leidt een bevoorrecht leven in een middenklasse buitenwijk. Met zijn actieve nachtleven en spannende Grindr-dates heeft Parvis het alsmaar te druk. Terwijl hij van zijn jeugd geniet en niks van zijn afkomst wil weten, hebben zijn ouders een averechtse denkwijze. Die hebben zich opgewerkt als immigranten maar hun hart ligt, desondanks dat ze verbannen zijn, nog steeds in Iran. Als Parvis een taakstraf moet uitvoeren in een asielzoekerscentrum, ontmoet hij de gevluchte Iraniërs Amon en zijn zus Banafshe. De gevoelens die tussen Parvis en Amon bloeien lijken echter een gevaar voor de relatie tussen het drietal. Genietend van de zomer en dagdromend over hun toekomst, ontstaat het grimmige besef dat deze toekomst door ongelijkheid, homofobie en bureaucratie door hun vingers kan glippen. Deels autobiografisch debuut van regisseur Faraz Shariat, met sprankelend acteerwerk van de drie hoofdrolspelers.