NHTSA breidt onderzoek uit naar ongelukken door Tesla's Autopilot

De Amerikaanse toezichthouder voor verkeersveiligheid  (NHTSA) breidt zijn onderzoek naar Tesla's Autopilot uit. De instantie wil onderzoeken of Autopilot, het rijhulpsysteem van Tesla, het risico op ongelukken kan vergroten. Meer hierover bij RTLNieuws.

Het onderzoek naar Tesla Autopilot wordt uitgebreid naar een zogeheten technische analyse bij zo'n 830.000 Tesla voertuigen (TSLA.O) die zijn verkocht tussen 2014 en 2021. Dit is een laatste te nemen stap voordat de NHTSA kan besluiten tot een terugroepactie.

De toezichthouder opende in augustus 2021 een voorlopige evaluatie om de prestaties van het Autopilot systeem in 765.000 voertuigen te beoordelen na ongeveer een dozijn crashes waarbij Tesla-voertuigen tegen stilstaande voertuigen van hulpdiensten aanreden. Van de week vertelde NHTSA dat er nog eens zes van deze aanrijdingen zijn gemeld.

"Bij deze aanrijdingen verbrak Autopilot de controle over het voertuig minder dan een seconde voor de botsing af", aldus de NHTSA. Dat gebeurde terwijl de stilstaande hulpdienstvoertuigen gemiddeld zo'n 8 seconden voor de botsing al zichtbaar zouden zijn geweest voor bestuurders, bleek uit de beschikbare camerabeelden.

De omstandigheden bij 191 aanrijdingen waarbij Tesla's met Autopilot in gebruik betrokken waren zijn onderzocht. In zo'n 50 gevallen constateerde de instantie dat de bestuurder 'onvoldoende reageerde op het rijden'. Bij zo'n 25 ongelukken werd Autopilot gebruikt in omgevingen en omstandigheden waar de technologie tegen  duidelijke beperkingen aan loopt, zoals bij slecht weer.

Volgens Tesla kunnen automobilisten altijd zelf reageren als Autopilot aan staat en geeft de auto waarschuwingen aan de bestuurder als ze hun handen niet op het stuur houden.