Turkije heeft meer nodig dan een naamsverandering

Turkije – of moeten we zeggen Türkiye – heeft de Verenigde Naties gevraagd om de Turkse uitspraak van zijn naam te gaan gebruiken in Engelstalige communicatie.

Het land van 85 miljoen mensen lijkt te denken dat het een imagoverandering nodig heeft, en niet een naam in het Engels wil - Turkey - die wordt geassocieerd met een kerstmaaltijd. 

Hoe we het land ook noemen, Turkije heeft meer dan alleen een imagoprobleem: de inflatie (70%) stijgt daar net zo snel als dat de valuta in waarde daalt, het heeft twee oorlogen op de stoep, en tot nu toe is zelfs een snelle groei niet genoeg geweest om Turkije vooruit te helpen. 

De Verenigde Naties gingen in ieder geval deze week akkoord met het voorstel om de naam van het land te wijzigen. Het is niet de eerste keer dat een land officieel een andere naam krijgt.

Volgens RTLNieuws correspondent Olaf Koens zou het niet alleen om het woord 'Turkey' in het Engels gaan. De Turkse wens is dat in alle talen het land Türkiye wordt genoemd. Dus ook in het Nederlands. "Ze proberen het ook wel enigszins te pushen", zegt Koens. "Zo staat er op Turkse producten nu: 'Made in Türkiye'."

Volgens de correspondent zijn de inwoners van Turkije zijn er niet per se blij mee. Er zullen ongetwijfeld mensen trots zijn op de veranderde benaming, maar het speelt niet echt.