PlatinumGames wil graag opnieuw met Scalebound aan de slag

De topman van de Japanse gamestudio PlatinumGames, Atsushi Inaba, heeft aangegeven opnieuw in gesprek te willen met Microsoft om de ontwikkeling van Scalebound weer op te pakken. De langverwachte titel werd in 2017 gecanceld.

In 2020 gaf Inaba al te kennen dat Scalebound nog altijd het intellectueel eigendom van Microsoft is en dat hij van harte zou willen terugkeren naar de game zodra de gelegenheid zich voordoet. Recent zouden er interne gesprekken zijn geweest bij PlatinumGames waarin Scalebound-bedenker Hideki Kamiya aangaf erg graag weer de draad op te willen pakken. Hij doet daarvoor een rechtstreeks beroep op Xbox Studios-topman Phil Spencer, "Let's do it Phil!", zo is te lezen in een interview met IGN.

Verder zegt Inaba zich nog schuldig te voelen voor het feit dat Microsoft destijds volledig de schuld kreeg van het annuleren van het ambitieuze Xbox-project. Volgens de Japanner hadden beide bedrijven een verantwoordelijkheid maar moest vooral Microsoft diep door het stof. De reden voor het afblazen destijds was onbekendheid met Unreal Engine waar de game in gemaakt werd en een gebrek aan know-how inzake de online features die de game beloofde.

Scalebound moest een actie-RPG worden waarin je samenwerkt met een draak. De game-aankondiging en begeleidende trailers werden destijds zeer goed ontvangen en het groeide uit tot één van de meest gewilde games in de beginfase van Xbox One.