Noorwegen test een 'emissievrij' e-containerschip

Intussen worden niet alleen auto's elektrisch aangedreven; ook in de scheepvaart is emissievrij vervoer zeer dichtbij. Volgend jaar al zal een volledig elektrisch containerschip door de Noorse wateren varen. Het is ontwikkeld door een bedrijf uit een ongebruikelijke sector (kunstmest).

De wereld van de elektromobiliteit lijkt nog maar net begonnen, en toch leveren steeds meer mobiliteitsbedrijven hun aandeel in een emissievrije toekomst. Tesla loopt voorop met zijn elektrische wagenpark.

Het Noorse bedrijf Yara zet samen met andere bedrijven de kroon op het hele onderwerp. Vanaf volgend jaar zal het volledig elektrische containerschip 'Yara Birkeland' de Noordse wateren bevaren, waardoor 1.000 ton CO₂ wordt bespaard en 40.000 reizen met door diesel aangedreven vrachtwagens worden vervangen. Dit blijkt uit een persbericht van de twee bedrijven Yara en Kongsberg.

Naast Kongsberg en Yara was ook de scheepsbouwer Vard betrokken bij de ontwikkeling van het schip. Yara produceert eigenlijk kunstmest voor de landbouw, maar om die op een milieuvriendelijke manier te kunnen verschepen, had het een emissievrij vrachtschip nodig. Het project werd ook gesubsidieerd door Enova, een onderneming van het Noorse ministerie van Klimaat en Milieu, de subsidie bedraagt 13.374.785 euro.

"We hebben lang naar deze dag uitgekeken. De Yara Birkeland zal minerale meststoffen vervoeren tussen Porsgrunn en Brevik en bijdragen tot een aanzienlijke vermindering van de emissies tijdens het vervoer. (...) We hopen dat dit schip het begin zal zijn van een nieuw soort emissieloze containerschepen," legt Yara's CEO Svein Tore Holsether uit.

Het containerschip zal nu de komende twee jaar worden uitgetest. Het schip zal niet alleen volledig elektrisch zijn, maar - vergelijkbaar met een Tesla - ook volledig autonoom. In de testfase komt het er nu op aan de functies in de praktijk toe te passen om de 'Yara Birkeland' uiteindelijk te laten certificeren.