Waarom Rivian een gevaarlijke concurrent kan zijn voor Tesla

Tot nu toe domineert Tesla de Amerikaanse markt voor elektrische auto's. Concurrent Rivian echter heeft een recordbeursgang in New York weten te realiseren. Het bedrijf zet in op een segment waar Tesla tot nu toe achterblijft.

Het is een van de grootste beursintroducties in de Verenigde Staten van het afgelopen decennium: de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto's Rivian haalde bijna twaalf miljard dollar op bij zijn debuut op de New Yorkse technologiebeurs Nasdaq. Nooit eerder haalde een e-autofabrikant zo'n hoge opbrengst uit een emissie.

De bekendheid van de Tesla-concurrent, waar ook Amazon bij betrokken is, neemt snel toe. De ondernemingswaarde van Rivian ligt rond de $ 76 miljard, wat de fabrikant waardevoller maakt dan BMW. Rivian heeft tot nu toe geen noemenswaardige omzet gegenereerd. Veel meer dan 300 pick-ups en SUV's heeft het bedrijf nog niet geleverd. In de eerste helft van het jaar heeft het bedrijf een verlies geleden van iets minder dan een miljard dollar. 

Pick-Up's staan bovenaan de Amerikaanse verkooplijsten
Rivian lanceerde in september zijn eerste model. De R1T is een pick-up die het belangrijkste segment van de Amerikaanse automarkt vormt. Volgens de strenge Amerikaanse norm moet het voertuig tot 640 kilometer kunnen rijden op één acculading. Eind oktober waren er al 55.000 pre-orders voor het voertuig in de VS en Canada.

Naar Europese maatstaven ziet de R1T er 'groot' uit met een lengte van zo'n 5,50 meter en een breedte van bijna 2,10 meter. Maar in de VS zie je dergelijke modellen wijdverbreid buiten de grote steden. Al 39 jaar staan de pick-ups van de Ford F-serie bovenaan de verkooplijsten van alle automodellen in de Verenigde Staten. Vorig jaar stonden nog twee andere pick-up trucks, de Chevrolet Silverado en de Dodge Ram, op de tweede en derde plaats van de best verkochte auto's in de VS.

Fabriek voor Tesla-truck nog niet geopend
Dat laat zien hoe belangrijk dit segment is voor de automarkt. Tesla heeft hier nog geen product aangeboden. De in 2019 aangekondigde futuristische Tesla Cybertruck wordt dit jaar nog niet op de markt gebracht. Volgens de laatste berichten mikt de fabrikant komend jaar op productie van de Cybertruck in de nieuwe productielocatie in Austin, Texas. Deze fabriek is echter nog niet geopend.

De actieradius voor de Tesla Cybertruck van ruim 800 kilometer wordt niet meer genoemd. Hiermee herhaalt men blijkbaar dezelfde ontwikkeling als bij de Model S. Hier had Tesla een versie beloofd met een actieradius van meer dan 800 kilometer, maar trok deze belofte weer in voordat de auto op de markt kwam.

Concurrentie voor Model X
Rivian is van plan om vanaf december elektrische SUV's te verkopen met de modelnaam R1S - vanaf 70.000 dollar. Dit zal Tesla's Model X een nieuwe concurrent geven. Het Amerikaanse marktaandeel van de e-pionier in de snel groeiende markt voor volledig elektrische auto's zal dus waarschijnlijk verder krimpen.

Rivian is ook van plan om volgend jaar een elektrische bestelwagen te lanceren. Het Amerikaanse bedrijf Amazon heeft al 100.000 voertuigen van dit type besteld, die vanaf volgend jaar tot 2030 in gebruik moeten worden genomen.

Amazon en Ford als aandeelhouders
Amazon en Rivian zijn nauw met elkaar verbonden. Het postorderbedrijf maakte eerder deze maand bekend 20 procent van Rivian in handen te hebben. De beursgang is dus niet in de laatste plaats een succes voor Amazon-grootaandeelhouder Jeff Bezos, die Musk ook navolgt in zijn ruimtevaartplannen.

Naast Amazon heeft Ford ook een belang in Rivian. De traditionele autofabrikant wil het elektrische autoplatform van de nieuwkomer gebruiken voor zijn eigen e-modellen. De concurrentie voor Tesla neemt zienderogen toe.