Facebookgroep wijzigt zijn naam in 'Meta' en introduceert een socialere omgeving

Het overkoepelende bedrijf van Facebook, waartoe ook Instagram behoort, krijgt een nieuwe naam. Met het besluit wil oprichter Zuckerberg zich onder meer richten op de virtuele omgeving "Metaverse". De 37-jarige onthult meer details over het concept.

De Facebookgroep geeft zichzelf een nieuwe naam. Het overkoepelende bedrijf over diensten als Facebook en Instagram gaat in de toekomst Meta heten, zo heeft Facebook-oprichter Mark Zuckerberg meegedeeld. Met de nieuwe naam wil Zuckerberg de aandacht vestigen op de nieuwe virtuele omgeving "Metaverse", waarin hij de toekomst ziet van digitale communicatie - en ook van zijn bedrijf. Hij wil het concern ook sterker uit de schaduw van zijn oorspronkelijke en tot dusver belangrijkste platform Facebook leiden. Naast Instagram is de bedrijvengroep ook eigenaar van de chat-apps Whatsapp en Messenger.

"We worden nu gezien als een socialemediabedrijf, maar in onze kern zijn we een bedrijf dat mensen met elkaar verbindt," zei Zuckerberg. Als gevolg daarvan, zei hij, is de naam Facebook niet langer dekkend voor het hele aanbod van het concern.

Volgens de 37-jarige Facebook-oprichter zullen de fysieke en digitale werelden samenkomen in de "Metaverse". Daarbij richt Zuckerberg zich op virtual reality (VR), waarbij gebruikers zich met een speciale bril op hun hoofd kunnen onderdompelen in digitale werelden. Het Facebook-concern is ook eigenaar van het VR-bedrijf Oculus.

Een nieuwe, meer "sociale" omgeving
De Facebook-oprichter ziet echter ook zogeheten augmented reality (AR) als een "metaverse" bouwsteen, waarbij digitale inhoud voor de kijker op beeldschermen of met behulp van een projectorbril over de echte omgeving wordt heengelegd. "Wij geloven dat de 'metaverse' de opvolger wordt van het mobiele internet", benadrukte Zuckerberg. Facebook breidt zijn virtuele "Metaverse" werelden uit onder de naam Horizon.

Op Facebook's eigen conferentie Connect gaf Zuckerberg de meest gedetailleerde beschrijving tot nu toe van zijn "Metaverse"-concept. Het wordt een virtuele wereld, zei hij, waarin je je nog dieper kunt onderdompelen, tot en met de gezichtsuitdrukkingen van de mensen om je heen. Het gevoel op de grond te zijn is het bepalende kenmerk van de "metaverse", benadrukte hij. "Als ik mijn ouders een video van mijn kinderen stuur, hebben ze het gevoel dat ze bij ons zijn." Het was aanvankelijk onduidelijk welke technische middelen naast VR-headsets zouden worden gebruikt om dit aanwezigheidseffect te realiseren.

De Facebook-oprichter kondigde "Horizon Home" aan, een nieuw, meer "sociaal" huis voor Oculus-gebruikers. Gebruikers kunnen ruimtes en virtuele objecten gebruiken over de grenzen van afzonderlijke spelen of evenementen heen. Fysieke objecten in de ruimte waar men zich bevindt kunnen worden gescand, zodat ze ook aanwezig zijn in de "metaverse", aldus de Facebook-oprichter. Tegelijkertijd zullen zij als hologrammen overal in de echte wereld kunnen worden geprojecteerd. In de komende vijf tot tien jaar zal veel hiervan deel uitmaken van het dagelijks leven, benadrukte Zuckerberg. De oprichter van Facebook heeft al gezegd dat zijn bedrijf hoopt tegen 2030 een miljard gebruikers in de "metaverse" te hebben - en enkele honderden miljoenen dollars aan transacties te hebben verricht.

Google heeft zijn bedrijfsnaam al veranderd
Het online magazine "The Verge" had vorige week al gemeld dat Facebook zichzelf een nieuwe naam wilde geven. De plannen leidden onmiddellijk tot hoon en kritiek op het net. Facebook werd ervan beschuldigd de aandacht van zijn problemen te willen afleiden door zijn naam te veranderen. De internetgigant wordt er al enige tijd van beschuldigd onvoldoende te hebben opgetreden tegen de verspreiding van haatberichten en pesterijen op zijn platforms, de privacy van zijn gebruikers te hebben geschonden, als verspreider te hebben gefungeerd voor gevaarlijke misinformatie en het welzijn van jonge internetgebruikers te hebben geschaad.

Onlangs nog veroorzaakten onthullingen van klokkenluidster en voormalig Facebook-medewerkster Frances Haugen de nodige opschudding. Haugen beschuldigt haar voormalige werkgever ervan zijn eigen winst boven de veiligheid van zijn gebruikers en het algemeen belang te stellen. Facebook heeft de beschuldigingen met klem ontkend. De Amerikaanse krant Washington Post suggereerde vorige maand, met het oog op de toenemende tegenwind voor Facebook, dat Facebooks interesse in een metaverse "deel zou kunnen uitmaken van een groter streven" om "de reputatie van het bedrijf bij beleidsmakers" te herstellen en Facebook te herpositioneren met het oog op toekomstige regelgeving.

Facebook is niet het eerste bedrijf in Silicon Valley dat zijn bedrijfsnaam wijzigt om aan te geven dat de focus van het bedrijf is verruimd. Zo plaatste Google in 2015 een nieuwe holding genaamd Alphabet over de groep. Het internetbedrijf wilde hiermee aangeven dat het niet alleen een zoekmachine en een cloudbedrijf runt, maar ook ambities heeft op het gebied van zelfrijdende auto's, toepassingen voor de gezondheidszorg en andere hightechgebieden. Bijna alle inkomsten van Alphabet worden echter nog steeds gegenereerd door Google, en de andere bedrijven maken onder de streep verlies. Google-baas Sundar Pichai staat ook aan het roer van Alphabet.