NS test slimme innovaties om vernieling met graffiti tegen te gaan

Camera’s die bij het zien van beweging een signaal afgeven. Sensoren die beweging, geluid van een spuitbus en het vrijkomen van drijfgassen waarnemen, een drone die ingezet wordt om beelden te maken en een nieuwe app voor medewerkers zodat gelijk na het zien van graffiti melding gedaan wordt. Nieuwe innovaties die de NS op verschillende plekken test. Aanleiding is een toename van vernieling van treinen met graffiti.

In 2020 is ruim 142.000 m2 graffiti aangebracht op de buitenkant van de treinen, dat is een toename van 65% sinds 2015. Deze vorm van vandalisme zorgt in de eerste plaats voor toenemende hinder voor reizigers: treinen moeten van het spoor voor schoonmaak en zijn daardoor niet inzetbaar. Ook heeft het invloed op het gevoel van veiligheid. Een trein die heel en schoon is, voelt voor reizigers prettiger. De vernielingen door graffiti kostte de NS in 2020 meer dan 10 miljoen euro.

Samen met de politie werkt de NS aan het verder uitbreiden van de aanpak tegen graffiti. In deze aanpak staat het verzamelen van zoveel mogelijk informatie en het vroegtijdig ontdekken centraal. De meeste graffiti wordt aangebracht daar waar treinen stil staan op de opstelterreinen. Om daar vroegtijdig te kunnen ontdekken dat er iemand op het terrein is en graffiti gespoten wordt, worden de camera’s en sensoren getest.

Graffitidatabank
Ook heeft NS een nieuwe app voor medewerkers ontwikkeld. Zo kunnen zij bij het zien van graffiti meteen melding doen. De meldingen worden verzameld in een databank en automatisch gekoppeld aan de logistieke data van treinen. Om zo bijvoorbeeld de vermoedelijke pleegplaats te achterhalen en gerichter beveiliging in te kunnen zetten. Ook wordt zo geprobeerd om vandalen en vernielingen met elkaar in verband te brengen.

Door het verzamelen en combineren van alle beschikbare informatie ontstaat een landelijke graffitidatabank die inmiddels bestaat uit ruim 2 miljoen foto’s. Met als doel: inzicht krijgen in alle graffiti op treinen, vermoedelijke pleegplaatsen en dit linken aan de mogelijke vandalen. Zodat als er iemand betrapt wordt, iemand ook bestraft kan worden op eerdere vernielingen. Zo blijft geen streep graffiti onopgemerkt.

Gezamenlijke internationale aanpak graffiti
Omdat naast kennis verzamelen, ook kennis delen van groot belang is, trekt de NS hier internationaal gezamenlijk in op. NS is daarom voorzitter van de Internationale werkgroep voor de aanpak van graffiti. Dit is een samenwerkingsverband van alle veiligheidsorganisaties binnen het openbaar vervoer, specifiek treinverkeer.