Trailers kijken: de bioscoopreleases van week 34

Nu het bioscoopseizoen goed en wel op gang gekomen is komen de interessante titels, die eerder al hoge ogen gooiden of waar hoge verwachtingen van zijn, langzaam maar zeker naar de bioscoop. Deze week is er onder andere het regiedebuut van Westworld-bedenker Lisa Joy, de nieuwe van Julia Ducournau en een remake/vervolg van een horrorklassieker.

Candyman

De bewoners van de achterstandswijk Cabrini Green in Chicago werden decennialang geteisterd door een spookverhaal over een bovennatuurlijke moordenaar met een haak als hand. Hij zou opgeroepen kunnen worden door iedereen die zijn naam vijf keer hardop uit durft te spreken voor de spiegel. Tien jaar nadat de buurt is opgeknapt, verhuizen kunstenaar Anthony McCoy (Yahya Abdul-Mateen II) en zijn vriendin, galerie-directeur Brianna Cartwright (Teyonah Parris), naar een luxueuze nieuwe loft in het onherkenbare hippe Cabrini. Net nu het slecht gaat met Anthony’s carrière als kunstschilder, leert hij door een toevallige ontmoeting met een oorspronkelijke bewoner van de opgeknapte wijk (Colman Domingo) het tragische en gruwelijke ware verhaal achter de Candyman-legende kennen. Anthony begint de duistere details als inspiratie voor zijn schilderijen te gebruiken. Zonder het te weten opent hij hiermee een deur naar een complex verleden, waardoor Anthony tot waanzin gedreven wordt en waarmee een angstaanjagende golf van geweld ontketend wordt.

The Father

The Father is een fascinerend portret van een man die zijn grip op de realiteit aan het verliezen is. De briljante vertolking van Anthony Hopkins laat je geen moment los. Olivia Colman als zijn dochter Anne, maakt zowel haar onmacht als haar liefde tastbaar.

Titane

Alexia heeft wat littekens opgelopen in haar jeugd. Om precies te zijn een titanium plaat in haar hoofd, als herinnering aan een auto-ongeluk. In plaats van angst of weerzin hebben auto’s sindsdien een enorme aantrekkingskracht op haar. Het metaal in haar hoofd windt haar op, maar maakt haar ook agressief. Nadat ze zich schuldig heeft gemaakt aan een reeks gewelddadige misdaden slaat ze op de vlucht en neemt ze de identiteit aan van een al jaren vermiste jongen, Adrien. Zijn vader (Vincent Lindon), een getroebleerde brandweerman, onthaalt haar liefdevol als zijn verloren zoon. Zo stillen deze twee eenzame zielen hun honger naar menselijk contact.

Reminiscence

Nick Bannister (Hugh Jackman) is een geheugendetective. Hij leidt zijn cliënten door het duistere, verleidelijke verleden en geeft ze toegang tot verloren herinneringen. Zijn leven aan de rand van de gezonken kust van Miami verandert voorgoed door Mae (Rebecca Ferguson), een nieuwe cliënt. Maar in het verleden duiken kan een gevaarlijke obsessie worden. Als Bannister probeert te achterhalen hoe Mae is verdwenen, stuit hij op een een gewelddadig complot dat hem uiteindelijk confronteert met de vraag: Hoe ver ga je voor een geliefde?

Radiograph of a Family

“Moeder trouwde een foto van vader,” is de openingszin van deze intieme film die op het IDFA van 2020 de prijs voor beste lange documentaire heeft gewonnen. Het blijkt geen dichterlijke vrijheid van maker Firouzeh Khosrovani. Haar moeder Tayi trouwde in Teheran letterlijk met een portret van Hossein, omdat hij als student radiologie in Zwitserland niet zomaar kon terugreizen naar zijn thuisland Iran. In voice-over horen we, naast Khosrovani’s commentaar, voorgelezen brieven en herinnerde gesprekken tussen haar ouders. In beeld zien we intussen foto’s en videomateriaal uit het familiearchief. Die intieme flarden worden afgewisseld met gestileerde shots van het ouderlijk huis van de maker van voor haar geboorte en tijdens haar kindertijd, waar zich in de wisselende inrichting telkens subtiel de nieuwe fases aftekenen – zowel in het huwelijksleven van haar ouders als in de Iraanse samenleving.

The Misfits

Richard Pace (Pierce Brosnan), een briljante internationaal opererende dief, ontsnapt uit een maximaal beveiligde inrichting. Tijdens zijn gewaagde ontsnapping weet hij de FBI en politie te ontwijken, maar wordt opgepikt door de Misfits, een bende moderne Robin Hoods onder leiding van de excentrieke en charismatische Ringo (Nick Cannon). De groep overtuigt Pace zich bij hen aan te sluiten om de overval van de eeuw te plegen: miljoenen aan goudstaven stelen die worden bewaard onder een van de best beveiligde gevangenissen ter wereld.

Bloody Nose, Empty Pockets

In Las Vegas bevindt zich een bar met de veelzeggende naam 'The Roaring 20s'. Een plek waar een doorsnee van de samenleving samenkomt: oud, jong, wit, zwart, vrouw, man – en alles daartussenin. Om te drinken, te praten, ruzie te maken of te lachen. Om de eenzaamheid te verdrijven en zich aan elkaar te verwarmen. Voor veel vaste bezoekers is de bar een tweede huiskamer; voor Michael, een aan lagerwal geraakte acteur die na sluitingstijd het café schoonmaakt, zijn enige. Maar hij en de vaste klanten moeten de realiteit onder ogen zien: het café sluit binnenkort voorgoed zijn deuren.De broers Bill Ross en Turner Ross leggen in Bloody Nose, Empty Pockets het laatste etmaal van deze bijzondere plek vast. Een ode aan de typisch Amerikaanse ‘dive’ bar, een nostalgische, feelgood film met de stilistische kenmerken van cinéma vérité.

Stray

Het leven van een zwerfhond kan zwaar zijn, bijvoorbeeld als je geschopt wordt door een voorbijganger. Maar soms heb je geluk en vind je een overgebleven maaltijd met vlees, ren je eindeloos over het strand of huil je mee met een oproep tot het gebed. Dag in dag uit dwalen Zeytin, Nazar en puppy Kartal door de straten van Istanboel – de camera volgt hen op deze reis. Wanneer de zwerfhonden plezier lijken te hebben in het plagen van een kat, doet Stray denken aan documentairehit Kedi (2016), een eerbetoon aan de zwerfkatten van Istanboel. Het ene moment luisteren we mee met gesprekken van de inwoners van de Turkse stad, het andere moment bevinden de honden zich plotseling midden in een demonstratie. Een groep Syrische jongeren besluit voor puppy Kartal te zorgen, terwijl Zeytin en Nazar hun toevlucht zoeken bij de outcasts van de Turkse samenleving. Stray is een zintuigelijke mozaïekfilm door de ogen van zwerfhonden, vol inspirerende reflecties op vrijheid, solidariteit en naastenliefde.