Bussen rijden minder, ook na de coronapandemie
Hoe langer we met zijn allen blijven thuiswerken, hoe meer de financiële huishouding van bedrijven in het openbaar vervoer richting rode cijfers gaan. Zonder passagiers geen inkomsten. Dus zien provincies en vervoersbedrijven zich genoodzaakt te snijden in dienstregelingen van stads- en streekbussen. Door het hele land heen gaan bussen minder vaak rijden. Sommige trajecten worden helemaal geschrapt, schrijft Trouw. Lees meer bij het AD.
Het gaat om buslijnen van onder meer de vervoersbedrijven Arriva (Noord-Brabant, Limburg en Friesland), Keolis (Overijssel en Gelderland) en Connexxion (Noord-Holland en Flevoland). Welke trajecten de dupe zullen worden van de bezuinigingen is nog niet helemaal duidelijk. Provincies stevenen af op zo'n 10 procent minder busritten ten opzichte van voor de pandemie, zo blijkt uit hun plannen. De inkrimping zal effect hebben op enkele tientallen buslijnen. In enkele regio’s draait de ingekrompen dienstregeling al.
De OV-bedrijven (NS, stads- en streekvervoer) kampen door de COVID-19 crisis met miljoenenverliezen. Om te voorkomen dat er straks helemaal geen treinen en bussen meer kunnen rijden, staat de overheid garant voor maximaal 95 procent van de tekorten van ov-bedrijven, wat neerkomt op 1,5 miljard euro voor dit jaar, en nog eens 240 miljoen euro tot september 2022.
Gemeentebesturen door het hele land reageren volgens Trouw als door een wesp gestoken op de aankondigingen en kloppen bij provincies of vervoersbedrijven aan om de plannen terug te draaien. https://t.co/JuUij6PpD7
— AD.nl (@ADnl) July 26, 2021