Duitse autofabrikanten treuzelen met het uitfaseren van verbrandingsmotoren

Op 14 juli zal de Europese Commissie haar klimaatplannen bekendmaken en vermoedelijk nog strengere CO2-reductiedoelstellingen opleggen aan de auto-industrie. Toch aarzelen Duitse autofabrikanten om verbrandingsmotoren uit te faseren.

Tot nu toe was de reclameslogan bij Audi "Vorsprung durch Technik". De slogan zou kunnen veranderen naar "Vorsprung durch Klimaschutz" - althans in Duitsland. Want volgens de huidige stand van zaken zal Audi waarschijnlijk als eerste Duitse autofabrikant afscheid nemen van de verbrandingsmotor. Vanaf 2026 brengt de premiumfabrikant geen nieuwe modellen meer met diesel- of benzinemotoren op de markt. De laatste brandstof-SUV wordt in 2026 gepresenteerd en in 2033 verkocht. "Dus in 2033 zullen verbrandingsmotoren eindelijk stoppen", zegt Audi-baas Markus Duesmann. Dit geldt ook voor hybride modellen.

VW wacht nog steeds
Andere fabrikanten zijn veel voorzichtiger en willen zich niet vastpinnen op een datum. Het Audi-moederbedrijf VW laat de wereldwijde toekomst van de verbrandingsmotor nog open. "In Europa zullen we tussen 2033 en 2035 de business met verbrandingsvoertuigen verlaten", kondigde VW-verkoopdirecteur Klaus Zellmer eind juni aan. In de VS en China vindt de exit later plaats, in Zuid-Amerika en Azië veel later. Het doel is: tegen 2030 moet 70 procent van alle nieuwe VW-modellen volledig elektrisch zijn.

VW-merkbaas Ralf Brandstätter is van mening dat het voor de weg naar e-mobiliteit het belangrijk is om een passende laadinfrastructuur te ontwikkelen en de energietransitie te bevorderen. "Zolang we nog steeds een hoog aandeel elektriciteit uit steenkool hebben, heeft het geen zin om aan te dringen op een hoog aandeel elektrische auto's", zei hij. Bovendien is in het premiumsegment sneller verandering mogelijk in de zogenaamde volumebusiness, benadrukt het in Wolfsburg gevestigde bedrijf. "Volumefabrikanten moeten meer aandacht besteden aan export", legt auto-expert Stefan Bratzel van het Center of Automotive Management uit. In Zuid-Amerika, Rusland of Azië zullen verbrandingsmotoren waarschijnlijk langer het straatbeeld domineren dan in Europa.

BMW ziet af van een specifieke datum
Op Audi na houden de Duitse premiumfabrikanten zich rustig over de toekomst van de verbrandingsmotor. BMW-baas Oliver Zipse weigert een einddatum te geven. Het in München gevestigde bedrijf streeft ernaar om tegen 2030 zijn autoverkopen voor de helft uit e-auto's te laten bestaan. In sommige markten zal de verbrandingsmotor echter nog steeds nodig zijn. "Als een fabrikant dan geen verbrandingsmotoren meer heeft, verliest hij de helft van het marktvolume", zegt Zipse. Zo'n "krimpende koers" wil BMW niet volgen.

Auto-expert Ferdinand Dudenhöffer van het Car Center Automotive Research in Duisburg is van mening dat het in München gevestigde bedrijf te lang op het verkeerde paard heeft gewed met de diesel en plug-in hybride. Daarom durven ze geen klare taal te spreken. De strategie van BMW is om nog langer met de diesel door te gaan. "Het ontbreekt ze aan durf", zei Dudenhöffer tegen tagesschau.de.

Daimler wil modellenreeks in 2039 klimaatneutraal hebben
De doelen van Daimler klinken wat brutaler en duidelijker. Het in Stuttgart gevestigde bedrijf heeft aangekondigd dat het aantal modelvarianten met diesel of benzine tegen 2030 met 70 procent zal zijn verminderd. En dan moet het hele modellengamma in 2039 – mogelijk zelfs eerder – CO2-neutraal zijn. Vanuit het bedrijfsleven wordt gezegd dat Daimler-baas Ola Källenius werknemers voorbereidt op een mogelijk verbod op de verkoop van verbrandingsmotoren in 2030. Toch wil Källenius nog geen einddatum aankondigen. In verschillende landen zouden diesel- en benzinevoertuigen langer in trek blijven dan in Europa, legt de Zweed vrolijk uit.

Volvo en Ford maken haast
Andere autofabrikanten zijn minder terughoudend. Zo kondigde Ford enkele maanden geleden het einde van de verbrandingsmotoren voor 2030 aan. In Europa worden dan in ieder geval alleen e-Fords aangeboden. Volvo plant de overstap al. Vanaf 2030 willen de Zweden alleen nog maar elektrische auto's verkopen. Het aandeel verkochte elektrische voertuigen zal naar verwachting al in 2025 zo'n 50 procent bedragen.

Individuele landen zijn net zo ver gevorderd als Volvo en Ford. Groot-Brittannië verbiedt vanaf 2030 de verkoop van nieuwe voertuigen met verbrandingsmotoren. De regering-Johnson wil van het land de meest aantrekkelijke locatie maken voor de productie van elektrische voertuigen. Tot nu toe heeft het echter slechts een half miljard pond beschikbaar gesteld voor de promotie van zogenaamde gigafabrieken - aanzienlijk minder dan de EU.

Trekt de EU de CO2-reductiedoelstellingen aan?
Brussel zou de komende week een einddatum kunnen aankondigen voor voertuigen met verbrandingsmotor. Op 14 juli zal de Europese Commissie haar gedetailleerde klimaatbeschermingsplannen presenteren en uitleggen hoe de doelen moeten worden bereikt. De discussie zou gaan over een reductie van de CO2-uitstoot met 100 procent in 2035. Dat houdt in: vanaf deze datum mogen er geen diesel- of benzineauto's meer op de markt worden gebracht.

Een dergelijk de facto verbod op de verkoop van voertuigen met verbrandingsmotor zal de Duitse fabrikanten nog verder onder druk zetten. De Vereniging van de Automobielindustrie (VDA) wil dit absoluut voorkomen. Het valt nog te bezien of de Duitse autolobbyisten in Brussel opnieuw de overhand zullen krijgen en minder strenge limieten voor elkaar krijgen.