Newgarden wint IndyCar-race Mid-Ohio, Van Kalmthout komt tempo tekort

Op het Mid-Ohio Sports Car Course is zondagavond de tiende race van het jaar in de IndyCar Series verreden. Dat leek lange tijd niet echt spannend te worden, maar in de slotfase kwam er toch nog wat spanning in de race.

De voorste rij werd ingenomen door Josef Newgarden en Colton Herta, met Marcus Ericsson en Will Power op rij twee, Scott Dixon en Alexander Rossi op de derde rij en de van een sleutelbeenbreuk teruggekeerde Rinus van Kalmthout op positie elf.

Bij de start behielden Newgarden en Herta hun posities, maar rond Van Kalmthout ging het fout: James Hinchcliffe tikte Ryan Hunter-Reay aan, beiden gingen in de rondte, en ook Ericsson kreeg een tikje - Van Kalmthout werd nét niet geraakt.

De herstart ging nog niet eens één bocht langer goed: Power probeerde de vierde plek van Dixon aan te vallen, maar ging er veel te enthousiast in, spinde en werd in alle rook en chaos geraakt door Ed Jones, wiens race ook gelijk voorbij was.

Van Kalmthout reed zich ondertussen naar de zevende plek bij de volgende herstart, waar Newgarden en Herta voor Ericsson en Dixon op kop bleven. Van Kalmthout was na 24 van de 80 ronden de eerste van de mannen vooraan die zijn eerste stop maakte, Dixon en Rossi volgden zes ronden later.

De rest volgde in de ronden erna, waarbij Newgarden de leiding behield en een ruime voorsprong pakte op Ericsson. Dixon, Rossi en Palou volgden, Herta viel vanwege een problematische pitstop terug naar de zevende plek, achter Graham Rahal - Van Kalmthout reed op plek tien, achter Romain Grosjean en Pato O'Ward.

De top-7 reed inmiddels op de harde banden, behalve de op plek vier rijdende Rossi, met daarachter Grosjean (zacht), O'Ward en Van Kalmthout (beiden hard). Met 27 ronden te gaan kwam de Nederlander nog eens binnen om nieuwe harde banden te halen, leider Newgarden volgde één ronde later.

Newgarden behield zijn positie ten opzichte van Ericsson, die Palou, Dixon, Rossi, Rahal, O'Ward en Grosjean ver achter zich had. Even later kwam Herta vanaf de leidende positie binnen en ook dit keer ging het niet goed: hij liet de motor afslaan en kwam achter Grosjean terecht op plek negen.

Ericsson reed het gat naar Newgarden steeds verder dicht en na een foutje van de leider zat de Zweed er bij het ingaan van de laatste ronde vlak achter. Newgarden hield echter vol en na tien races had het team van Penske eindelijk een zege binnen, voor Ericsson en Palou. Van Kalmthout had de snelheid op de harde banden niet en viel terug naar plek zestien.