EURO 2020: UEFA vraagt voetballers geen sponsordrankjes te verplaatsen tijdens persmomentjes

De UEFA heeft spelers van de 24 EURO 2020-teams opgedragen om de strategisch geplaatste sponsordrankjes niet van de persconferentieplatforms te verwijderen.

Toernooidirecteur Martin Kallen zei dat de UEFA "over deze kwestie met de teams heeft gesproken". De inkomsten van sponsoren zijn belangrijk voor het toernooi en het Europese voetbal, zei Kallen in een briefing.

De toernooiregels vereisen naleving van de verplichtingen van de UEFA aan sponsors. Kallen gaf echter toe dat spelers met religieuze bezwaren "geen fles voor zich hoeven te hebben". Het personeel in elk van de elf stadions in heel Europa moet flessen bier verwijderen voordat een moslimspeler arriveert.

De andere spelers moeten echter de sponsorregels respecteren. Hoewel de UEFA geen boetes zal opleggen aan individuele spelers, zei Kallen op de briefing dat er "altijd een mogelijkheid" is om de nationale bonden van de respectievelijke spelers een financiële boete op te leggen voor verdere incidenten.

Alle 24 teams zien iets terug van de 2 miljard euro aan  sponsorgelden wat Coca-Cola, Heineken en tien andere topsponsors betalen voor het gehele toernooi aan de UEFA. De waarden van de individuele sponsordeals worden niet gepubliceerd. De UEFA hield aan EURO 2016 zo'n 456 miljoen euro over van tien sponsors.

De trend werd ingezet door Cristiano Ronaldo toen hij twee Coca-Cola-flessen verborg en verving door een waterfles.

De Portugese ster werd gekopieerd door de Italiaan Manuel Locatelli.
 

En Paul Pogba, die als moslim geen alcohol drinkt, maakte bezwaar tegen de opvallende groene fles van de officiële Euro 2020- biersponsor Heineken, en zette het Heineken 0,0% flesje opzij.

Na het statement van Ronaldo, Locatelli en Pogba maken andere voetballers nu grapjes over de acties.