Trailers kijken: de bioscoopreleases van week 24

Het is een heerlijke warme week waarbij je eigenlijk elke dag het terras op wil duiken. Stel nou dat dat weer omslaat, of je wilt gewoon even verkoeling, dan is het natuurlijk ideaal om in een koele bioscoop te gaan zitten. Tussen de nieuwe opties deze week zitten festivalfilms, blockbusters, filmhuisfilms en een muziekdocumentaire, dus er is voor ieder wat wils.

First Cow

In het Oregon van 1820 ontmoet Otis ‘Cookie’ Figowitz, een timide kok op tocht door het land, King-Lu, een Chinese immigrant op de vlucht na het plegen van een moord. De eerste koe in de wijde omtrek biedt hen een uitweg uit hun zwervende bestaan: 's nachts trekken ze erop uit om haar stiekem te melken en gebruikt Cookie de melk om ongekende lekkernijen te creëren. Het duo weet al snel een bloeiende handel op te zetten, en hun dromen lijken werkelijkheid te gaan worden. Kelly Reichardt presenteert met First Cow een subtiel verhaal over vriendschap en ondernemerschap, en laat op bedachtzame en verfrissende wijze zien hoe divers een western-verhaal er uit kan zien.

Judas and the Black Messiah

FBI-informant William O’Neal (LaKeith Stanfield) infiltreert in de Black Panther Party van Illinois met als taak om hun charismatische leider, voorzitter Fred Hampton (Daniel Kaluuya), in de gaten te houden. Beroepscrimineel O’Neal schept er genoegen in om niet alleen de Black Panthers om de tuin te leiden, maar ook zijn contactpersoon, FBI-agent Roy Mitchell (Jesse Plemons). Terwijl zijn politieke invloed toeneemt, wordt Hampton verliefd op mede-revolutionair Deborah Johnson (Dominique Fishback). Ondertussen worstelt O’Neal met zijn geweten. Zal hij partij kiezen voor de goede kant, of zal hij Hampton en de Black Panthers verraden, zoals hem wordt opgedragen door FBI-directeur J. Edgar Hoover (Martin Sheen)?

Godzilla vs Kong

In Godzilla vs. Kong nemen deze twee mythische tegenstanders het tegen elkaar op in een spectaculaire strijd, waarbij het lot van de wereld op het spel staat. Kong en zijn helpers ondernemen een gevaarlijke reis om zijn echte thuis te vinden, samen met Jia, een jong weesmeisje met wie hij een sterke band heeft opgebouwd. Ze belanden echter onverwachts op het pad van een woedende Godzilla, die over de hele wereld een spoor van vernieling aanricht. De epische confrontatie tussen deze twee titanen – die wordt beïnvloed door onzichtbare krachten – is slechts het begin van het mysterie dat zich diep in de aardkern bevindt.

Land

Land is het filmregiedebuut van de veelgeprezen actrice Robin Wright (House of Cards), een aangrijpend verhaal over een vrouw die op zoek gaat naar de zin van haar leven in de uitgestrekte wildernis van Amerika. In de nasleep van een hartverscheurende gebeurtenis, voelt Edee (Wright) zich niet meer verbonden met de wereld die een vreemde plek voor haar is geworden. In deze onzekerheid trekt ze zich terug en vertrekt ze in haar eentje naar de prachtige, maar meedogenloze wildernis van de Rocky Mountains. Nadat een lokale jager (Demián Bichir) haar redt van de dood, moet ze een manier vinden om haar leven opnieuw op te pakken.

Gunda

Een hartveroverende en onvergetelijke film over Gunda, een varken dat op een idyllische boerderij in Noorwegen 12 biggen grootbrengt. In het mooiste zwart-wit gefilmd, met alleen de geluiden van de dieren zelf en hun omgeving, worden Gunda en haar biggen, wat koeien en een eenbenige kip, liefdevol en glorieus in beeld gebracht; extreem vertederend en hartverscheurend tegelijkertijd

Petite Fille

De zevenjarige Sasha droomt ervan een meisje te mogen zijn, al zolang ze zich kan herinneren. Haar familie staat haar zonder aarzelen bij. Op school moet ze echter jongenskleren dragen en wordt ze anders behandeld dan haar klasgenoten. Voor Sasha is het soms moeilijk te begrijpen waarom ze niet simpelweg kan zijn wie ze is en kan dragen wat ze wil. Petite Fille toont zowel de strijd van een gezin tegen hun vijandige omgeving als hun dagelijkse beslommeringen. In warm gefilmde scènes zien we Sasha spelen, op balletles en tijdens haar therapiesessies. Close-ups van Sasha en beelden van haar hechte gezin geven de film een zachte intimiteit. Met veel zorg schetst regisseur Sébastien Lifshitz een ontroerend portret. In Petite Fille geeft hij een kijk in het leven van een familie die vecht voor het geluk van hun dochter in een samenleving die vasthoudt aan traditionele ideeën over gender. Zijn aangrijpende en belangrijke documentaire ontving internationaal veel lof en werd in 2020 bekroond met de Grand Prix op het Filmfestival van Gent.

Son-Mother

In de eerste helft van de film (getiteld Son) maken we kennis met weduwe Leila, moeder van de 12-jarige zoon Amir en het 2 jaar oude dochtertje Munes in het huidige Iran. Zij kan nauwelijks rondkomen van haar baantje in de fabriek. De dingen zijn somber en ze worden alleen maar somberder als Leila gedwongen wordt een onmogelijke keuze te maken. De buschauffeur Kazem heeft haar ten huwelijk gevraagd, maar hij heeft een dochter van ongeveer dezelfde leeftijd als Amir. Volgens een Iraanse religieuze traditie is het niet toegestaan dat Amir en dit meisje samen in hetzelfde huis wonen, omdat er iets onislamitisch zou kunnen gebeuren. Iets seksueels. De man eist dat Amir ergens anders gaat wonen totdat zijn dochter is getrouwd. Dat kan echter een paar maanden of misschien wel een paar jaar duren. In de tweede helft van de film (getiteld Mother) verschuift de aandacht naar de zoon Amir. Een rustige, observerende jongen, die voelt dat zijn moeder het moeilijk heeft en dat de traditionele druk op haar enorm is. Leila is trots dat haar zoon stilletjes accepteert dat ze van elkaar worden gescheiden. Maar stilletjes betekent in dit geval ook letterlijk "stilletjes". Hij verandert in een gesloten, nauwelijks sprekende persoon die bruist van woede en teleurstelling. Het offer dat Amir moet brengen is hartverscheurend. Evenals dat van zijn moeder.

Zappa

Gebruik makend van het omvangrijke privé-archief van Frank Zappa en met de hulp van meer dan 10.000 Zappa fans, maakte Alex Winter uit meer dan duizend uur materiaal een markant portret van de briljante musicus en componist. “I want to tell Frank’s story without making a biopic; to make a music doc without making a music doc. And I think that’s just how Frank would have wanted it.” (regisseur Alex Winter)