'The Hoff' ingehuurd voor coronavaccinatiespotjes Duitsland

Het Duitse ministerie van Volksgezondheid gebruikt ongebruikelijke manieren om reclame te maken voor hun vaccinatiecampagne op Twitter: in twee video's roept 'The Hoff' mensen op zich te laten vaccineren om zo hun persoonlijke vrijheid terug te krijgen.

Na de lange tijd met beperkingen door COVID-19 hebben ook de Duitsers weer zin om uit te gaan, naar bars en restaurants en te reizen, kortom: om weer van hun vrijheid te genieten. Wat daarbij helpt is een succesvolle vaccinatiecampagne. Het ministerie van Volksgezondheid combineert nu vrijheid en vaccinaties op Twitter. Niemand minder dan David Hasselhoff twittert met de hashtag #ärmelhoch (mouwen omhoog) om gevaccineerd te worden.

De Amerikaanse acteur en muzikant heeft nauwe banden met Duitsland. Zijn nummer "Looking for Freedom" was een enorm commercieel succes in Duitsland en bereikte zelfs de nummer één in de Duitse single charts. Bovendien is er rond dat nummer een mythe ontstaan, volgens welke Hasselhoff meent dat hij de Berlijnse muur in Duitsland daadwerkelijk heeft doen instorten. In dit opzicht is de Amerikaanse ster, die bekend is bij het televisiepubliek door de series "Baywatch" en "Knight Rider", bij uitstek geschikt om de bevolking te overtuigen zich te laten vaccineren.

De COVID-19-vaccinatiecampagne kwam traag op gang in Duitsland, maar heeft sindsdien een enorme vlucht genomen. Bijna 46 procent van de Duitsers heeft ten minste één vaccindosis gekregen, ruim 21 procent heeft al beide gekregen. Om de pandemie duurzaam te bestrijden en vooral de ontwikkeling van verdere mutaties te voorkomen, is het volgens deskundigen nodig om minimaal 70 procent van de bevolking te vaccineren tegen COVID-19. Daarom is het zinvol om de campagne actief te blijven promoten.