Vastgelopen schip in Suezkanaal is nu helemaal los van de grond, scheepsverkeer weer op gang.

Het containerschip Ever Given dat zes dagen geleden vastliep in het Egyptische Suezkanaal, is gedeeltelijk losgekomen. Dat is vandaag gelukt met behulp van sleepboten en baggeraars, maar verspert andere schepen nog wel de doorvaart. De voorsteven van het schip zit nog vast in de klei. Hoelang het precies duurt voordat er weer normaal scheepsverkeer door het kanaal mogelijk is, is nog onduidelijk. Meer hierover in het AD.

Update 15.30 uur: Het in het Suezkanaal vastgelopen containerschip Ever Given is los. Nadat maandagochtend de achtersteven van het schip loskwam, is nu ook de voorkant los. Het schip is op eigen kracht weer onderweg. Waardoor ook het overige, langdurig geblokkeerde, scheepsvaartverkeer weer op gang kan komen.

Eerdere berichtgeving:

Een Egyptisch en internationaal bergingsteam (waaronder het Nederlandse Boskalis) is er vanmorgen in geslaagd het enorme containerschip gedeeltelijk los te krijgen nadat het schip dat al zes dagen het Suezkanaal blokkeert en zo tientallen miljarden dollars aan wereldhandel stagneert.

Maar ingenieurs waarschuwen dat de blokkade op zich nog niet is verholpen, de bolvormige boeg  bevindt zich nog steeds aan de rand van het kanaal en bergers overwegen om containers van het schip te verwijderen om zo het schip minder zwaar te maken, een proces dat waarschijnlijk dagen gaat duren.

"Niet te vroeg juichen", zegt Peter Berdowski, CEO van Boskalis, het bergingsbedrijf dat is ingehuurd om de Ever Given te halen, tegen NPO Radio 1. "Het goede nieuws is dat de achtersteven vrij is, maar dat zagen we als het eenvoudigste deel van deze klus."

De zwaarste uitdaging blijft de voorkant van het schip, voegde hij eraan toe, waarbij hij opmerkte dat de voorkant nog steeds "rotsvast" zit en dat men moeite zou hebben om het volledig beladen schip van 220.000 ton over de kleibank van de kanaaloever te slepen.

Als dat niet zou lukken, zei Berdowski, zouden er kranen nodig zijn om containers van de boeg op kleinere schepen te plaatsen die langs de Ever Given zijn aangemeerd, waardoor de operatie nog langer zal gaan duren.

Krachtige sleepboten zullen vanmiddag opnieuw proberen de voorkant van het schip van de oevers los te trekken, waarbij experts speculeren dat als ze dat niet lukt ze kunnen wachten tot halverwege de week, wanneer de getijden hoger zullen zijn.

Baggerschepen, graafmachines en sleepboten zijn het hele weekend door weer en wind bezig geweest om duizenden kubieke meter zand rond het 400 meter lange megaschip Ever Given weg te krijgen zodat de achtersteven vanmorgen vroeg bevrijd kon worden.

Op beelden die vanmorgen online werden geplaatst, was te zien dat de achtersteven van het kolossale schip rechtgetrokken was en in de waterweg dreef, een groot contrast met het diagonaal ingeklemde schip die de afgelopen week de olie- en vrachtprijzen heeft doen stijgen en nog weken van vertragingen bij havens over de hele wereld ten gevolg kan hebben. Na het bekend worden dat de Ever Given gedeeltelijk los is gekomen, zijn de prijzen van ruwe olie iets gedaald.

Zie ook: Gestrand schip Suezkanaal ook groot probleem voor ons