Tesla crasht: 260 miljard dollar beurswaarde in rook op

Tesla heeft opnieuw een record gebroken. Nog nooit verloor een groot bedrijf in zo’n korte tijd zoveel beurswaarde als Tesla de afgelopen 6 weken. De Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s is nu 309 miljard dollar (260 miljard euro) minder waard dan op het hoogtepunt in januari. Meer hierover in het AD.

De beurswaarde van Tesla is nu 540 miljard dollar, eind januari op het hoogtepunt was dat 849 miljard dollar. Het hoogste verlies tot nu toe markeert het einde van de idiote koersstijgingen van de elektrische auto fabrikant. Nog geen jaar geleden was het bedrijf ‘slechts’ 30 miljard dollar waard. Sindsdien schoot de koers bijna elke dag nog verder omhoog.

Volgens zakenblad Fortune geeft het grillige koersverloop van Tesla de onzekerheid aan over hoe een bedrijf dat in 2020 een half miljoen auto’s  heeft verkocht gewaardeerd moet worden ten opzichte van zijn concurrentie. De grootste autoproducent ter wereld, Toyota is 177 miljard euro waard. En de VW Groep (waartoe Volkswagen, Porsche, Audi, Seat, Skoda behoren) 104 miljard euro.

Het is erg moeilijk voor beleggers om Tesla op waarde te schatten. Kan de autofabrikant al zijn beloftes waarmaken? Als de enorme beurswaarde van eind januari zich zou moeten vertalen naar operationele winst dan zouTesla binnen tien jaar even winstgevend moeten worden als Apple. Om dat niveau te bereiken moet de winst van Tesla elk jaar verdubbelen.

Ook de andere fabrikanten, die alleen elektrische auto’s produceren, hebben het zwaar. De beurswaardes van e-autofabrikanten Nio en Nikola liggen respectievelijk 49 en 84 procent lager dan de piek in de laatste 12 maanden. De Nederlandse exploitant van snellaadstations, Fastned, zag de koers van zijn aandeel bijna halveren in een maand tijd: van 103 naar 58 euro.

De "traditionele" autofabrikanten zetten nu ook in op elektrische auto’s, en laten een omgekeerde beweging zien op de beurs. Het aandeel VW Groep ging in één maand tijd omhoog van 163 naar 194 euro. Volkswagen is Tesla in Europa nu voorbijgestreefd als grootste fabrikant van elektrische auto’s. En Porsche en Audi maken met respectievelijk de Taycan en e-Tron GT elektrische auto’s waarbij de vormgeving van Tesla gedateerd lijkt.

Tesla blijft aan de weg timmeren en brengt het komende jaar nieuwe versies van het Model S en het Model X uit, daarnaast komt ook Model Y in Europa op de markt. Tesla verwacht dit jaar ook Semi, een volledig elektrische vrachtwagen, aan te kunnen bieden.

Elon musk is door de koersval vcan Tesla niet meer de rijkste mens op aarde, met zijn 120 miljard aan geschat vermogen staat hij nu op nummer drie.