Maker Ori: CD Projekt Red naait gamers

Thomas Mahler, CEO van de ontwikkelaar Moon Studios, heeft hard uitgehaald naar onder andere CD Projekt Red en Hello Games. De game director van beide Ori-games vindt dat deze studios de industrie verkloten.

Op het forum ResetEra laat Mahler zijn ongenoegen blijken over hoe ontwikkelaars constant liegen over features in hun games. Mahler begon: "Het is allemaal gestart met Molyneux (ontwikkelaar van Fable, red.). Hij was de beste in dingen beloven die uiteindelijk nooit in het product terecht zijn gekomen. Hij vertoonde dit gedrag voor meer dan 10 jaar voordat gamers en journalisten eindelijk zijn leugens niet meer geloofden."

"Toen kwam Sean Murray (ontwikkelaar van No Man's Sky, red.). Hij vond het geweldig om in de schijnwerpers te staan. Zelfs enkele dagen voor de release van zijn game hypete hij de multiplayer, die helemaal niet bestond. Gamers en journalisten waren ontevreden, maar nadat de game verscheidene updates kreeg was iedereen de leugens en misleiding alweer vergeten. Sterker nog, hij ontving meerdere prijzen omdat zijn game na talloze updates eindelijk leek op het product dat hij jaren eerder beloofd had. Dankjewel, Geoff Keighley." Zo deelde Murray ook een sneer uit naar de journalist die The Game Awards heeft opgezet.

"En toen kwam Cyberpunk. De hele PR-afdeling deed alles wat ze geleerd hadden van Molyneux en Murray en sloeg er helemaal in door. Elke video die CD Projekt Red uitgaf was zo zorgvuldig gemaakt dat het er enorm meeslepend uitzag. Ze beloofden nog net niet dat de game kanker zou genezen", zo vervolgt Mahler zijn betoog. Het eindproduct van Cyberpunk 2077 was maar een fractie van wat de ontwikkelaar beloofd had, gaat hij verder.

Mahler heeft een persoonlijke reden om boos te zijn op deze ontwikkelaars. In 2014 stond zijn game Ori and the Blind Forest op het punt van het krijgen van een coverartikel van een gamingtijdschrift. Op het laatste moment kreeg No Man's Sky toch deze aandacht. Mahler had er initieel begrip voor, aangezien No Man's Sky de 'grotere game' is, maar hij voelde zich toch flink genaaid toen het eindproduct uitkwam.

Mahler noemt de eerdergenoemde ontwikkelaars 'verkopers van slangenolie', een eufemisme voor misleidende marketing. "Gamers en journalisten gaan er echter allemaal in mee en lijken het niet zo erg te vinden. Een hoop mensen erkennen dat er misleidende beloftes zijn gedaan, maar zeggen alsnog dat ze de game goed vinden. Dat is niet het punt. Het maakt niets uit of de slangenolie alsnog goed smaakt. Verkoop gewoon niet een product aan mij dat niet bestaat. Lieg verdomme gewoon niet tegen me. Je naait gamers, je naait journalisten (die beter zouden moeten weten) en je naait andere ontwikkelstudios", zo besluit Mahler zijn betoog.